Talk of the Town: Hoe red je de binnenstad van Vlaardingen?

05-07-2020 Winkelen Redactie

VLAARDINGEN – Afgelopen vrijdag was Tony Wijntuin te gast in de enige echte Vlaardingse talkshow Talk of the Town in de Stadsgehoorzaal. Wijntuin is de oprichter van WYNE Strategy & Innovation, een netwerk-adviesbureau dat zich gespecialiseerd heeft in ontwikkeling en realisatie van aantrekkelijke (winkel)gebieden op locaties waar veel mensen zijn of passeren.

Voorafgaand aan het gesprek was Wijntuin een week eerder met presentator Tjerk van der Ende door het centrum van Vlaardingen gelopen. Om zelf te bekijken hoe het er voor staat met hoe aantrekkelijk het centrum is. Het filmpje dat daarvan gemaakt was werd vertoond in de talkshow in de Stadsgehoorzaal en vormde de basis voor het gesprek over wat er beter kon in de Vlaardingse binnenstad.

Wijntuin was gecharmeerd van het middendeel van de Hoogstraat, tussen C&A en de Korte Hoogstraat. ,,Dat heeft een uitstraling met winkels die je niet in iedere stad ziet’’, luidde zijn commentaar. ,,Bouw hier vooral uit wat authentiek en karakteristiek is, want dat zijn de smaakmakers voor binnensteden’’. Van de Westhavenkade met de Visbank ging vervolgens zijn hart ook sneller kloppen, maar aan het begin van het Liesveld (bij de uitgang van H&M) vond hij het eerder wat treurig: ’een dode spot’. Het Liesveld zelf vond hij een mooie plek maar helaas met veel leegstand. Over het V&D gebouw was hij ook duidelijk: dat zal nooit meer helemaal gevuld worden met winkels, maar faciliteer er kantoorruimte en woonruimte. Hij adviseerde daarnaast de binnenstad aantrekkelijker te maken met sfeerelementen, meer zitjes en groen: 'Verhoog de verblijfskwalteit'. De historie en lekker eten en drinken, dat zijn de aanjagers. En als dat aanslaat dan volgt de rest vanzelf wel, aldus een uitspraak van Tony Wijntuin in het interview met Van der Ende.

Aanwezig was ook Aziz Lamrani, programmamanager Binnenstad van de gemeente Vlaardingen. Die was het wel eens, met wat Wijntuin allemaal vertelde over wat er beter kon in het centrum. Lamrani is verantwoordelijk voor het revitaliseren van de binnenstad, aldus zijn eigen woorden op zijn LinkedIn-profiel, maar daarbij natuurlijk wel afhankelijk van wat de politiek beslist en vrijmaakt aan financiën om aan het werk te gaan.

Wie de stoet aan verbeteraars en binnenstadsmanagers van de afgelopen jaren voorbij heeft zien komen herkent waarschijnlijk wel parallellen met alles wat al eens eerder gezegd is. Al vaker is bijvoorbeeld geadviseerd  om meer gebruik te maken van de prachtige historie van Vlaardingen maar daarbij loop je al snel tegen wat problemen op: de haven en het Museum Vlaardingen zijn inderdaad prachtig, maar de panden en het gebied eromheen zijn behoorlijk verpauperd (onder meer de Sprij panden) en als toegang tot de stad al jarenlang geen visitekaartje meer. De Markt met haar Stadhuis en Grote kerk, waarvan het hart van Wijntuin sneller ging kloppen, vormt niet echt een verbinding tussen twee drukbezochte gebieden en je kunt er niet zoveel behalve even kijken of een foto maken.

Tenslotte: Wie het portfolio van het bedrijf van Tony Wijntuin tegen het licht houdt ziet dat deze vooral gevuld is met het adviseren over winkelgebieden die toch al druk waren, en waar veel mensen kwamen: Schiphol, academische ziekenhuizen en universiteiten. En daar valt een stad als Vlaardingen niet onder.

Gerelateerd
Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date