Categorieën

Service

Elektrisch rijden - goedkoper of duurder dan benzine en diesel?

Elektrisch rijden - goedkoper of duurder dan benzine en diesel?
Winkelen

Elektrisch rijden - goedkoper of duurder dan benzine en diesel?

  • Redactie
  • 10-01-2020
  • Winkelen
Elektrisch rijden - goedkoper of duurder dan benzine en diesel?
Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen is aan het stijgen. Steeds meer mensen willen minder bijdragen aan CO2 emissies met het verbranden van fossiele brandstof via de auto. Door het toenemende aanbod in elektrische auto’s en opties voor het leasen van een elektrische auto op de markt is de prijs hiervan aan het dalen. Ook heeft de overheid de aanschaf van elektrische voertuigen aantrekkelijker proberen te maken met belastingvoordelen. 

In dit artikel gaan we in op wat een elektrische auto rijden gemiddeld kost, of het beter is om te kopen of te leasen en wat hoe het precies zit met de bijtelling in 2025.

Elektrisch rijden beter voor het milieu

Bij een elektrische auto heb je geen uitstoot, ten minste niet tijdens het rijden. Je moet er nog wel op letten dat de energie, die de elektriciteit voor de auto heeft opgewekt, ook uit duurzame bronnen komt. In Nederland gebeurt dit vooral via zonnepanelen en windenergie. Bij de meeste energieleveranciers heb je de keuze om voor groene stroom te gaan, je kunt natuurlijk ook zelf energie opwekken via zonnepanelen op je dak. 

Ga je buiten de deur opladen dan heb je weinig invloed op de herkomst van de stroom uiteraard. De Gemeente Vlaardingen staat open voor het plaatsen van meer oplaadpalen voor elektrisch vervoer en je kunt een gratis plaatsing van een laadpaal bij jou in de buurt aanvragen. Een volgende stap is om de stroom die uit deze palen komt ook duurzamer te maken.

Kosten elektrische auto in vergelijking met diesel en benzine

Ga je voor elektrisch rijden dan kun je kiezen tussen zelf een wagen kopen of er eentje leasen. Vervolgens moet je aan de onderhoudskosten, verzekeringen en belastingen denken en uiteraard de stroomprijs.

Elektrische auto kopen of leasen
Ga je voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, dan is er in het laag- en middensegment een stuk meer keuze. De meeste grote automerken hebben ondertussen een elektrische versie in een lagere prijsklasse geïntroduceerd, voor circa 24.000 euro heb je bijvoorbeeld al een Smart EQ fortwo coupé en voor ongeveer 35.000 euro een Volkswagen e-Golf. Dit is de aanschafprijs voor nieuw, met een toenemend aantal elektrische auto’s op de markt zal de keuze voor tweedehandse elektrische voertuigen ook alleen maar toenemen.

Je kunt uiteraard ook een elektrische auto leasen. Voordeel van leasen is dat je verder geen omkijken hebt naar het onderhoud van de auto. Het enige wat voor je eigen rekening komt, is de elektriciteit die je erin stopt, welke je gewoon bij je algemene elektriciteitsrekening ziet opgeteld.

Onderhoudskosten van elektrisch rijden
De onderhoudskosten bij elektrische rijden zijn lager dan bij andere soort auto’s. Dit is nog niet helemaal specifiek in kaart gebracht, omdat vele elektrische auto’s in Nederland nog vrij nieuw zijn. Naarmate deze verjaren zullen ongetwijfeld ook de onderhoudskosten stijgen, echter niet boven de kosten voor benzine of diesel auto’s. Een elektrische auto heeft minder onderhoud behoevende bewegende onderdelen in de aandrijving en tevens worden de remmen minder belast door automatisch regeneratief remmen.

Stroomverbruik van een elektrische auto
Over het algemeen is rijden op elektriciteit goedkoper dan rijden op brandstof. Een kilowattuur is simpelweg goedkoper dan een liter brandstof en is een elektrische auto ook vele malen efficiënter met energie. Bij het leasen van elektrische auto’s zijn de 'brandstofkosten' de enige kosten waar je naast het maandelijkse leasebedrag rekening mee hoeft te houden.

Elektrische auto leasen, belastingen en bijtelling

De overheid heeft elektrisch rijden willen aanmoedigen met belastingvoordelen en zal dit nog doortrekken tot 2025, alhoewel enigszins aangepast. Volledig elektrische voertuigen zijn in Nederland vrijgesteld van belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting. Voor privé elektrische rijders zit er ook een aanschafsubsidie in de pijplijn.

Voor zakelijke gebruikers was elektrisch rijden aantrekkelijk door de lage bijtelling van slechts 4% voor een leaseauto van de zaak met een nieuwwaarde onder de 50.000 euro. Deze bijtelling gaat tot 2025 echter stapsgewijs tot 22% stijgen en de nieuwwaarde wordt verlaagd tot 45.000 euro.

Deze maatregel verklaart waarom er de afgelopen paar jaar zo ontzettend veel elektrische auto’s zijn verkocht. Bijtelling betekent dat het privégebruik van een auto van de zaak wordt gezien als inkomen en dusdanig belast. Rijdt je echter minder dan 500 kilometers per jaar met de auto van de zaak, dan hoef je geen bijtelling te betalen.

Elektrisch rijden goedkoper en beter

Elektrisch rijden is dus zeker goedkoper dan een benzine of diesel auto, of je nu een elektrische auto koopt of (zakelijk) least. Deze verschillen zullen alleen maar groter worden door overheidsmaatregelen voor stimulering van elektrisch rijden, een groeiend aanbod van elektrische voertuigen en uiteraard een steeds grotere bewustwording en wens om minder impact op het klimaat te hebben met ons rijgedrag.