Zorgen over kosten voor overnachtende truckers

26-05-2016 Politiek Redactie

VLAARDINGEN - Onlangs heeft het college besloten mee te doen met een pilot om de overlast van parkerende en overnachtende chauffeurs te beperken. Bij deze pilot krijgen chauffeurs van in het openbaar geparkeerde trucks een folder , waarin in verschillende talen verteld wordt wat er van hen wordt verwacht met betrekking tot parkeren en overnachten in de regio. Hierin wordt ook vermeld op welke grotere parkeerterreinen beveiligd geparkeerd kan worden, waar men mag overnachten en welke sancties kunnen volgen op het verkeerd parkeren. In de folder is ook een tabel opgenomen welke truck parkeerplaatsen er in de regio zijn en de bijbehorende faciliteiten. Deze terreinen zijn goed gefaciliteerd, maar het gaat wel om betaalde parkeerplaatsen gaat. Raadslid Erik van Pienbroek van de ChristenUnie/SGP staat al wat langer op de bres voor truckers en ziet de kosten voor het parkeren op dergelijke terreinen als iets wat een probleem kan zijn voor chauffeurs. Hij stelde er vragen over aan het college.

Van Pienbroek: ,,Veel chauffeurs gebruiken nu openbare parkeerplaatsen – zoals langs de A20 – omdat zij hiervoor niet behoeven te betalen. Dit kan gedaan worden vanuit zuinigheid of omdat men simpelweg het geld daar niet voor heeft. Ook kan het gebeuren dat een overnachting niet vergoed door het bedrijf of de opdrachtgever waar de chauffeurs voor werken. In de folder die nu uitgereikt wordt staan geen kosten of tarieven voor een overnachting. Naar mijn mening is dit juist een belangrijk gegeven dat interessant is voor de chauffeur’’.

Erik van Pienbroek wil vervolgens van het college weten welke tarieven er op verschillende terreinen berekend worden. ,, Wanneer blijkt dat de totale kosten van het overnachten voor een chauffeur te hoog zijn of zijn werk- of opdrachtgever heeft hiervoor geen regeling getroffen, dan is de chauffeur aan de openbare ruimte overgeleverd. Hierdoor neemt de kans op sancties voor hem toe. Is er rekening mee gehouden dat chauffeurs hierdoor in een moeilijk pakket gebracht kunnen worden?’’ Van Pienbroek pleit voor een goede overnachtingsregeling, die in de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs niet mag ontbreken. Hij vraagt daarbij het college of dit naar bedrijven en opdrachtgevers gecommuniceerd wordt. Hij pleit daarbij tevens voor actieve communicatie vanuit de pilot naar transportorganisaties die zich met verbetering van arbeidsomstandigheden bezig houden. ,,De ChristenUnie-SGP maakt zich zorgen over de werkomstandigheden van de minder draagkrachtige chauffeurs’’, aldus Van Pienbroek. ,,Wij hopen dat u met de beantwoording deze zorg bij ons weg kunt nemen. Daarnaast hopen wij dat u onze zorg deelt en deze ook binnen de pilot verder wil uitwerken’’.

 

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »






Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date