Categorieën

Service

Toenemende geluidsoverlast voor bewoners Vlaardingen Oost

Toenemende geluidsoverlast voor bewoners Vlaardingen Oost
Politiek

Toenemende geluidsoverlast voor bewoners Vlaardingen Oost

  • Redactie
  • 20-11-2018
  • Politiek
Toenemende geluidsoverlast voor bewoners Vlaardingen Oost
VLAARDINGEN - Er werd al steeds vaker geklaagd door de bewoners….maar nu de uitbreiding van het grootste scheepvaartbedrijf van Noord-Europa DFDS aan de Vulcaanhaven er gaat komen is het echt hoog tijd voor vragen aan het college. GroenLinks meent dat walstroom een van de manieren is om overlast en vervuiling te verminderen.

GroenLinks maakt zich al geruime tijd zorgen over de geluidshinder in Vlaardingen Oost. De laatste maanden zijn er steeds vaker berichten over toenemende overlast. Ook een recent bezoek van fractieleden van GroenLinks aan de Oostwijk en gesprekken met bewoners daar, bevestigde de signalen omtrent overlast; Mensen slapen ‘s nachts erg slecht, sommigen door geluidshinder maar een uur of 4 per nacht, daarnaast staan er dagelijks hele rijen vrachtwagens. Vele meldingen aan de DCMR lijken vooralsnog weinig op te leveren.

Een groot deel van de geluidsoverlast heeft te maken met continue draaiende dieselgeneratoren en vrachtwagenverkeer in verband met DFDS. GroenLinks is groot voorstander van walstroom, en volgens de fractie zal dit een groot deel van de overlast wegnemen. Bovendien is het veel beter voor het milieu. Met de definitief geworden uitbreiding van DFDS is walstroom volgens GroenLinks belangrijker dan ooit.

Aan het college heeft de fractie van GroenLinks inmiddels de nodige vragen gesteld over (de bekendheid met) de geluidsoverlast, de herkomst ervan en eventuele oplossingen, zoals het vervangen van (een deel van) de nu gebruikte energiebronnen door ‘walstroom’. Woordvoerder van GroenLinks Neill Voorburg vraagt het college daarnaast wat de gevolgen zijn van de uitbreiding van DFDS met betrekking tot onder meer (de afwikkeling van) extra vrachtverkeer, dieselgeneratoren en de ontwikkeling van het havengebied in het algemeen. ,,Is het mogelijk om de effecten van DFDS voor het milieu op het gehele gebied in kaart te brengen?’’, aldus Neill Voorburg. ,,Dus minimaal het gebied vanaf de tunnel bij de Marathonweg, de zuidelijke randweg en het havengebied.’’  Verantwoordelijk wethouders zijn in deze zaak Frans Hoogendijk (Economische zaken en havens) en Bart Bikkers (Milieu)