Categorieën

Service

SP: woningstichting houdt zich slecht aan afspraken

SP: woningstichting houdt zich slecht aan afspraken
Politiek

SP: woningstichting houdt zich slecht aan afspraken

  • Redactie
  • 29-08-2017
  • Politiek
SP: woningstichting houdt zich slecht aan afspraken
VLAARDINGEN - In augustus 2016 heeft de SP fractie al eens aan het college vragen   gesteld over het initiatief van woningstichting Samenwerking Vlaardingen om geen telefonische reparatieverzoeken meer aan te nemen. Het college antwoordde destijds dat mensen die zelf niet langs kunnen gaan of iemand hebben die dat voor hun kan doen en geen internet hebben nog wel telefonisch hun reparatieverzoeken kunnen blijven doen.

De SP fractie stelde afgelopen week dat er echter nog steeds klanten van Samenwerking zijn die min of meer afgewimpeld lijken te worden als ze een telefonisch reparatieverzoek doen bij de woningstichting: ,,Na een maand kwam echter alweer de eerste klacht dat woningstichting Samenwerking pas over ging op een telefonische reparatieverzoek als mensen uw antwoorden erbij haalden'', aldus fractievoorzitter Frank Hoogervorst van de SP. ,,Wij dachten toen nog, dit is nieuw beleid, dus de medewerkers moeten hier ook even aan wennen. Maar nu zijn we ruim een jaar verder en deze berichten krijgen wij nog steeds, pas als mensen zelf aangeven dat Samenwerking dit heeft afgesproken en na meerdere malen vragen gaan ze over tot een afspraak''.

De SP benadrukt in haar vragen tenslotte dat het college Woningstichting Samenwerking aanspreekt op het handhaven van de afspraken die vorig jaar zijn gemaakt.

,,We gaan wel degelijk uit van de afspraken die er eerder gemaakt zijn over het wel of niet telefonisch af kunnen handelen van reparatieverzoeken'', aldus de reactie van een woordvoerder van de woningstichting. ,,Daarbij bekijken we steeds weer wat kan en wat niet kan en zoeken daarin een evenwicht; is er voor cliënten een mogelijkheid om reparatieverzoeken met hulp van derden via internet te doen, dan sturen we daar op aan. Ontbreken die mogelijkheden volledig dan handelen we het nog steeds telefonisch af en voor spoedreparaties is er sowieso die optie''.

Met het invoeren van het nieuwe systeem van reparatieverzoeken via internet heeft Woningstichting Samenwerking, naast andere maatregelen, volgenseigen zeggen een efficiencyslag gemaakt. De jaarlijkse, door de landelijke overheid opgelegde, verhuurdersheffing maakte het ook noodzakelijk om te bezuinigen waar mogelijk. Aan de andere kant zorgden de maatregelen er volgens de woordvoerder voor dat er op andere gebieden meer aandacht en service kan worden gegeven.