Spelen in de VVE... doe je mee?

03-11-2016 Onderwijs Advertorial

VLAARDINGEN - Op woensdag 2 november organiseerde Stichting Aanzet in opdracht van de Gemeente Vlaardingen voor iedereen die betrokken is bij voor- en vroegschoolse educatie (VVE) de VVE-conferentie ‘Spelen in de VVE… doe je mee?’. Meer dan zeventig pedagogisch medewerkers, leerkrachten van de groepen 1 en 2 uit het basisonderwijs en andere belangstellenden luisterden eerst naar de boeiende inleidingen ‘Breinsleutels’ en ‘Met je billen in het zand’.

Bij Breinsleutels werd op interactieve wijze door Esmeralda Sweeris (CED) aan de hand van kennis over het brein en leren uitgelegd wat er gebeurt in de ‘bovenkamer’ van jonge kinderen. Zij gaf praktische handvatten (sleutels) die pedagogisch medewerkers en leerkrachten in kunnen zetten om de deuren van die bovenkamer van kinderen te openen.

Bij Met je billen in het zand gaf Elise Peters op enthousiaste wijze een inleiding over de betekenis en het belang van buiten zijn voor kinderen. Zij vertelde zo boeiend over het belang van de natuur voor kinderen, dat je het idee kreeg dat je zelf weer even in de zandbak zat of je verstopte tussen de struiken.

Hierna volgden drie boeiende workshops
- Kijken met ‘reken-ogen’ door Alette Lanting. Een workshop over rekenen en spel bij jonge kinderen. (Jonge) kinderen leren spelenderwijs. Via spel doen ze ontdekkingen en raken verwonderd over de wereld om hen heen. Al op jonge leeftijd zijn ze van nature bezig met rekenen. 'Hoeveel borden hebben we nodig op tafel? Welke dag is het vandaag?'

- ‘Kleine wasjes, grote wasjes’ door Hermien de Waard (De Activiteit).
Echte materialen. Ze liggen voor het oprapen. Dweiltjes, bezems, schroevendraaiers… Voor ons volwassenen zijn het zulke gewone materialen, dat we ze bijna zouden laten liggen. Ho! Stop! Niet doen. Want kinderen vinden juist deze materialen reuze interessant. Voor hun valt er nog van alles te ontdekken in en te spelen met deze materialen.

- ‘Met je billen in het zand’ door Elise Peters. Een speelse workshop. We zakken met onze billen in het zand en nemen de tijd om naar kinderen te kijken. We observeren hun spel. We gaan op zoek naar de spelbedoeling van elk kind en onderzoeken hoe we daar als professional gericht op in kunnen spelen.

Na afloop waren de deelnemers enthousiast. Zij deden veel inspiratie op, konden ervaringen uitwisselen en gingen met nieuwe ideeën voor de praktijk, een certificaat en het boek ‘Met je billen in het zand’ naar huis. Uit de evaluaties blijkt dat de deelnemers een middag als deze voor herhaling vatbaar vinden!

Gerelateerd