Onderwijs op maat bij de Vos

11-09-2015 Onderwijs Redactie

VLAARDINGEN - Elke leerling is een individu met unieke persoonlijke eigenschappen. De onderlinge verschillen tussen leerlingen variëren onder andere in de mate van de behoefte aan begeleiding, de aanleg en interesse voor bepaalde vakken, discipline en zelfwerkzaamheid.

Een aantal scholen binnen De Vlaardingse Openbare Scholengroep start dit jaar met een pilot gepersonaliseerd leren. Op donderdag 10 september werd hiervoor in het Lyceum Vos aan de Koninginnelaan een contract ondertekend voor het in gebruik nemen van de Learning Portal, een digitale leeromgeving. Raymond van Kerkvoorden, directeur van Kunskapsskolan Nederland en John van Beek, rector van De Vos zetten er beiden hun handtekening onder.

Het Lyceum Vos, Het College Vos en De Internationale Vos gaan nu nog meer werk maken van onderwijs op maat . Er wordt gewerkt volgens het KED (Kunskapsskolan EDucation) programma, een bewezen effectief Zweeds onderwijsprogramma voor gepersonaliseerd leren. Het KED programma wordt inmiddels toepast binnen 50 scholen in Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Saudi-Arabië. In 2013 werd zelfs de eerste school in India geopend. Bij de invoering van dit model van gepersonaliseerd leren wordt op de genoemde scholen van De Vos samengewerkt met een tiental scholen in Nederland, de zogenaamde ZoLeerIk! scholen.

Digitaal leerportaal

In de online beschikbare Learning Portal is al het lesmateriaal te vinden voor docent, leerling en ouder. In deze digitale leeromgeving staat precies aangegeven wat de leerdoelen zijn, welke hulpbronnen beschikbaar zijn en op welke manier een thema moet worden afgerond, gevolgd door een presentatie en een evaluatie. Er is veel ruimte voor zelfstudie, de lesstof is opgebouwd in stappen, zodat de leerling op eigen niveau en tempo kan leren. Door het gebruik van de Learning Portal kan de leerling bepalen wat, waar en wanneer hij/zij wil leren. Er kan 24/7 worden geleerd, op school achter de laptop of met een tablet thuis op de bank.

Aan het begin van de schoolcarrière stelt de leerling samen met zijn ouders en persoonlijke coach een lange termijn doel. De leerling maakt zelf de keuze bij het indelen van een schooldag. Leert hij/zij liever eerst zelf en volgt daarna een les of vind je het als leerling prettiger om te werken in een groepje? Het programma en de goed geoutilleerde school maakt het mogelijk om zelf te beslissen. De leerling heeft dagelijks contact met de persoonlijke coach die begeleidt en ondersteunt daar waar het nodig is.

De Learning Portal wordt dit schooljaar getest op Het Lyceum Vos in de 1e klas gedurende een aantal proefweken, op Het College Vos in het eerste jaar van de Cultuurklas en op De Internationale Vos in de Liftklassen. Na evaluatie zal de Learning Portal in het schooljaar 2016 – 2017 in gebruik worden genomen.

Gerelateerd
Reacties