Categorieën

Service

Dagschool Erasmus in de ban van vriendschap

Dagschool Erasmus in de ban van vriendschap
Onderwijs

Dagschool Erasmus in de ban van vriendschap

  • Redactie
  • 09-10-2018
  • Onderwijs
Dagschool Erasmus in de ban van vriendschap
VLAARDINGEN - Vlaardingse Dagschool Erasmus is heel actief tijdens de Kinderboekenweek. Het thema ‘Vriendschap’ sluit helemaal aan op het Vreedzame School principe en wordt in alle groepen op allerlei manieren vormgegeven. Tijdens de kick-off las Sabine Veltman voor hoe Jip en Janneke vriendjes zijn geworden. Daarna werd er een filmpje bekeken van Saïd en Jonathan, de twee grote matties van het Klokhuis. Hierin was heel duidelijk te zien hoe vriendschap eruit ziet en wat je dan allemaal met elkaar deelt. ‘Haha, zelfs hoofdluis deelden ze in het filmpje’, aldus Sabine Veltman. Na de kick-off ontvingen alle groepen een voorleesboek en een werkboek, waarmee de klassen actief aan de slag zijn gegaan.

Er zijn workshops vriendschapsbandjes maken georganiseerd voor alle groepen. Hieraan leveren ouders een grote bijdrage. Het is fijn dat ouders komen helpen met dit soort activiteiten, zodat alle leerlingen geholpen kunnen worden als het nodig is. Ria Krak: ,,Iedere groep studeert een optreden in, gebaseerd op het thema, zoals een liedje, toneelstukje, sketches, et cetera. Dit wordt tijdens de feestelijke afsluiting op 11 oktober 2018 door de groep opgevoerd. Daarna is er nog een kijkmiddag waar de ouders kunnen kijken welke knutselwerkjes hun kind heeft gemaakt tijdens de Kinderboekenweek.'' 

Daarnaast wordt er in alle groepen natuurlijk ook extra voorgelezen. Mariska Doorgeest: ,,Uiteraard lees je al heel veel voor door het hele jaar heen, maar de Kinderboekenweek heeft als doel om kinderen te laten zien dat lezen heel veel plezier kan brengen. De kinderen kunnen zich enorm inleven in het verhaal als ze worden voorgelezen. Dat is heel mooi om te zien.'' Sabine Veltman: ,,In alle groepen zijn kinderen bezig om drie bladen voor de Kinderboekenweekkrant te maken. In groep 8 maken ze bijvoorbeeld een woordzoeker. Daarbij merken ze dat dat nog helemaal niet zo gemakkelijk is, want je moet ervoor zorgen dat woorden meer kanten op gezocht kunnen worden. En niet allemaal horizontaal te vinden zijn. Dus dat gaan ze dan oplossen. Ze zijn daardoor wel heel erg bezig met taal en lezen. En laat dat nou net de insteek van de Kinderboekenweek zijn.''