Categorieën

Service

Zorg: we gaan het anders doen…en beter!

Zorg: we gaan het anders doen…en beter!
Nieuws

Zorg: we gaan het anders doen…en beter!

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 12-06-2018
  • Nieuws
Zorg: we gaan het anders doen…en beter!
VLAARDINGEN – Zij werkte bij ’s Heeren Loo, één van de grootste zorgcorporaties van Nederland en hij was directeur van een zorginstelling die hij zelf had helpen oprichten, in Den Haag. Meer dan een jaar geleden besloten ze radicaal het roer om te gooien. Manuela en Peter van Dalen vonden in de werkomgeving die ze verlieten, grote zorginstellingen, nauwelijks aandacht meer voor de individualiteit van cliënten.  Ze startten daarop een kleinschalig initiatief, in de Van Baerlestraat 99.

Vanaf februari 2017 huren ze twee naast elkaar gelegen panden, de basis voor hun stichting “Zorg voor Elkaar”. Daar werken ze met zo’n elf cliënten, waarvan een aantal een vorm van autisme hebben en weer anderen kampen met verschillende aandoeningen die gepaard gaan met sociale of gedragsproblemen. De cliënten ontvangen zorg en begeleiding op basis van een PGB, een persoonsgebonden budget dat aan ieder is toegewezen.

,,Het enige wat we nog zo’n beetje deden in die grote zorginstellingen was kijken en rekenen wat een cliënt nog opbracht’’, vertelt Peter. ,,Manuela en ik kenden elkaar van het werk en we waren het erover eens dat datgene wat we deden, we samen veel beter konden doen’’. Peter en Manuela hebben hun goedbetaalde banen vaarwel gezegd en zijn gewoon gestart, met een Kringloopwinkel.  Daaromheen hebben ze samen met hun cliënten inmiddels veel andere activiteiten ontplooid. Er is een pakketpunt van UPS, en ook een fietsenmakerij. Ze willen er verder groeien, met onder meer houtbewerking en de eerste meubeltjes worden er al opgeknapt.

De cliënten die ze er begeleiden worden niet louter beziggehouden met een vorm van dagbesteding maar hebben er gewoon werk of leren een vak, bijvoorbeeld van fietsenmaker. ,,Er zijn jongens van zorginstelling Philadelphia, die hiernaast wonen, en anderen hebben we via ons netwerk in de zorg welkom kunnen heten. We werken daarbij samen met zorginstellingen maar eerst en vooral met de cliënten. Zo overleggen we elke maand met hen wat we allemaal gaan doen, waarbij zij meebeslissen’’, aldus Manuela. ,,We hebben een binnendienst, het werk hier in de winkel en de fietsenmakers werkplaats, en een buitendienst.  We zijn constant bezig om nieuwe ‘dingetjes’ te vinden, en daarbij klussen we bijvoorbeeld voor de wijkteams en ook voor Vluchtelingenwerk. Opknappen en schoonmaken van woningen bijvoorbeeld, of het weghalen, op verzoek, van inboedels van personen die overleden zijn. Dat gaan dan weer deels naar anderen die werkelijk niets of heel weinig hebben’’.

Peter: ,,De cliënten hebben vaak verschillende niveaus waarop zij kunnen functioneren. We kijken dan goed wie met wie het beste samen kan werken en wie er meer geschikt is voor de buitendienst of voor de binnendienst. Alles helemaal afgestemd op die ene individuele cliënt met zijn mogelijkheden en behoeften. Geen dag is daarbij hetzelfde hoor, en dat lijkt soms lastig voor iemand die autisme heeft, maar ook daar zitten verschillen in. En het werkt hier goed. Structuur is belangrijk, maar niet elke dag hoeft daardoor hetzelfde te zijn’’.

De winkel in de Van Baerlestraat heeft inmiddels al een ‘halve buurtfunctie’. Regelmatig komen er buurtbewoners over de vloer, dikwijls alleen voor een praatje en wat gezelschap. ,,Zo is er een oud vrouwtje, ze is al 93, dat hier weleens komt voor een ‘bakkie’, of ze vraagt of er bij haar thuis iets opgehangen kan worden’’, aldus Peter. ,,En dat doen we dan gewoon. We hebben door zulke contacten ook nogal wat schrijnende gevallen gezien in Vlaardingen. Zo was er eens een man hier die een wasmachine kwam kopen. Hij vroeg of we het apparaat ook aan wilden sluiten, dat kon, en we gingen naar zijn huis. Daar bleek hij vrijwel letterlijk niets anders te hebben dan die wasmachine en een matras op de grond. We hebben toen alle huisraad die hij nodig had vanuit de winkel aangevuld’’.

,,Voor onze cliënten is participeren op de ‘reguliere arbeidsmarkt’ vrijwel onmogelijk’’, vervolgt Manuela. ,,We vinden het echter wel belangrijk om ze ‘iets’ mee te geven van elk vakgebied en dan te kijken waar ze zich het beste kunnen doorontwikkelen. Peter: ,,Het vak van fietsenmaker moest ik zelf nog van de grond af aan leren en daar hebben we hulp bij gehad van een ‘echte’ fietsenmaker, uit Maasland. Zo hebben we onze mogelijkheden weer wat kunnen uitbreiden. Inmiddels zijn we ook al een erkend leerbedrijf voor stagiaires van de MBO, niveaus 2,3 en 4’’.

Hebben Manuela en Peter nog verdere toekomstplannen met “Zorg voor Elkaar” en de cliënten? ,,Op vakantie gaan’’, zeggen ze beiden. ,,En dan natuurlijk met de hele groep hier. Tenslotte: we zijn er trots op dat we al zover gekomen zijn, het was erg hard werken, maar er staat wat’’.

De winkel in de Van Baerlestraat van “Zorg voor Elkaar” is open van maandag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Je kunt er allerlei tweedehands spulletjes kopen ( en brengen) en natuurlijk ook je fiets laten nakijken.