Wethouder wil meer beleving en exclusiviteit in binnenstad

18-12-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – Minder winkels, meer horeca en ‘leisure’, en meer wonen. Dat is in het kort wat er volgens de gemeente moet gebeuren met de binnenstad. Er wordt inmiddels al langer over gesproken en in de Stadsgehoorzaal zijn er een ‘fors’ aantal bijeenkomsten geweest de afgelopen jaren met alle belanghebbenden. Dat leidde tot een Kadernota, een Centrumplan De Binnenstad Centraal en een vrijgemaakt budget van enkele miljoenen. De tijden veranderen en het geld is feitelijk op, dus moest er wat anders worden verzonnen.

Gisteren presenteerde verantwoordelijk wethouder Bart de Leede een nieuw plan: het Programma Levendige Binnenstad en dat is volgens de aankondiging veel flexibeler en heeft meer mogelijkheden om samen met ondernemers en vastgoedeigenaren de binnenstad aan te pakken en te verlevendigen. ,,Breed en op korte termijn binnen de beschikbare middelen ingrijpen staat voorop in samenwerking met de betrokken (markt)partijen’’.

Uitgangspunt is het kernwinkelgebied dat bestaat uit het Liesveld, het Veerplein, een stuk Hoogstraat en de Korte Hoogstraat. In de andere stukken stad moet er een mix van wonen, werken en winkelen gecreëerd worden en in de praktijk betekent dat minder winkels. Op het ‘nieuwe’  gebouw waar V&D in zat, op de hoek van het Veerplein en de Cronjéstraat, zal de eigenaar mogelijk alsnog twee woonetages bouwen. Dat was al eens eerder de bedoeling en je moet toch wat met je leegstaand vastgoed.  

Op het Liesveld wordt momenteel druk gewerkt aan (het onderhoud) van het vastgoed. Kloet geeft het geheel een schilderbeurt en de voormalige juwelierswinkel van Siebel is ‘terug verbouwd’ tot een gewone winkel. Van de leegstaande panden zijn er inmiddels al drie verhuurd, onder meer aan een kapper en een sushi afhaal- en bezorgrestaurant. Dat stemt hoopvol. Met de verhuizing van een andere ondernemer (By Jean) naar de Fransenstraat en de aanstaande sluiting van de Pop Up Bookstore blijven er desondanks nog zestien lege plekken over in dat deel van het kernwinkelgebied. Wethouder De Leede, en zijn ingehuurde experts van De Stijlgroep die al wat jaren betrokken zijn bij al die rapporten over de binnenstad, willen daar graag exclusieve en bijzondere winkels in. Op die manier kan Vlaardingen zich onderscheiden in de regio ten opzichte van de concurrent. Maar wie zijn eigenlijk die anderen in de regio en wat hebben die te bieden? Afgezien van de mooie plaatjes van andere steden die in het bijbehorende 'Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Vlaardingen' geplakt zijn, wordt daar niet verder op ingegaan.

De binnenstad moet verder ook meer sfeer en beleving krijgen volgens De Leede. Meer horeca en ‘leisure’, maar wat dat betekent? Vlaardingen heeft alle benodigde culturele voorzieningen, van Stadsgehoorzaal tot bioscoop, van groots natuurgebied (Broekpolder) tot en met poppodium in de Kroepoekfabriek en creatief bezig zijn bij KADE40. En wie zit er op dit moment ‘verlegen’ om meer horeca in een centrum waar nog veel leegstand is, en bezoekers nog niet echt geprikkeld worden om langer te blijven?