Waar asfalt al niet goed voor kan zijn

30-09-2021 Nieuws Advertorial

VLAARDINGEN - Het blijft nog een beetje tobben met de duurzame energie. Windparken, zonneweiden, de meeste mensen worden er niet echt blij van. Natuurlijk willen we graag schone energie, de CO2 uitstoot verminderen, de opwarming afremmen, maar het oog wil ook wat. En echt mooi vinden we die velden met zonnepanelen of rijen windmolens langs de weg meestal niet. 

Die weg zelf is meestal ook niet zo fraai en het geluidscherm dat mensen moet beschermen tegen het lawaai, vaak ook niet. Maar daar zijn we aan gewend en we gebruiken zelf graag de auto. We zijn blij als het geluidscherm een normaal gesprek in de achtertuin mogelijk maakt. Dus klachten over de weg of het geluidsscherm hoor je maar zelden. Dat bracht mensen op het lumineuze idee om de zonnecellen dan maar in het wegdek en het geluidsscherm te stoppen. 

Eerste experimenten zijn hier al mee gedaan. Op verschillende plaatsen in Nederland liggen stukjes weg met zonnecellen om mee te experimenteren. De energie kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor verlichting of om gladheid in de winter te voorkomen en in de toekomst misschien ook om accu’s van e-voertuigen op te laden. Maar er blijken ook wel wat problemen te zijn; de technologie voor dergelijke toepassingen staat nog in de kinderschoenen. 

Een groep wetenschappers en technologen van kennisinstituten en bedrijven in Nederland, Duitsland en België werken samen om snel vooruitgang te boeken. In Limburg is een stukje weg van 350 meter aangelegd op basis van kristallijn silicium-zonnemodules om te testen hoe dat werkt. De ontwikkelaars hebben er hoge verwachtingen van. Maar voor integratie in het wegdek van snelwegen moeten de modules wel erg robuust zijn want er zullen de hele dag zware vrachtwagens overheen rijden. Een technologie gebaseerd op de minder brosse en daardoor minder kwetsbare cigs-zonnecellen zal daar beter tegen bestand zijn. Dit zal ook veel goedkoper kunnen worden. Ook hiermee wordt nu een testtraject in Limburg gemaakt. Maar dit is technologie van een volgende generatie en het zal nog wel even duren voordat die klaar is voor praktische toepassing. 

Wat mooier doel dan om de technologie als eerste echt te gaan gebruiken in fietspaden. Die hoeven geen zware gewichten te dragen. En ideaal voor Nederland, zo dichtbevolkt dat we niet makkelijk zonneweiden buiten zicht kunnen installeren, want we hebben er maar liefst 35.000 km van. Dit biedt een uitgelezen kans voor Nederland om een leidende rol te pakken in deze nieuwe generatie zonenergie.

 De ontwikkelaars verwachten dat deze manier van schone energieopwekking al over vijf jaar praktisch toegepast zal kunnen worden. Het Vlaardings Energie Collectief zal graag meedenken om energie producerende fietspaden in Vlaardingen te helpen realiseren.

Gerelateerd