Vlaardingen scoort slecht als 'fietsstad'

02-03-2020 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN -  Veenendaal is dit jaar als overall winnaar uit de bus gekomen bij de verkiezing van de beste Nederlandse fietsgemeente. Enschede en Winterswijk scoorden het best in de categorieën grote en kleine gemeente.

De gemeente Vlaardingen wil graag fietsstad nummer 1 van Nederland worden, maar gezien de uitslagen is er nog een lange weg te gaan. Vlaardingen scoort in de einduitslag in de onderste regionen, met een eindkwalificatie van ‘ondergemiddeld’, en slechter kan niet.

Wethouder Bart Bikkers was in 2018 bij het formuleren van de ambitie om fietsstad nummer 1 te worden nog positief: “Vlaardingen heeft alles in huis om fietsstad bij uitstek te zijn. We hebben een compacte stad met wijken die op korte afstand van elkaar liggen. Alle bestemmingen in de stad zijn binnen 7,5 km en dus 30 minuten fietsen bereikbaar. Als we ons fietsnetwerk en fietsklimaat verbeteren, is de kans groot dat mensen vaker de fiets gebruiken.’’

Vlaardingen scoort vooral laag bij de ‘omrijdfactor’: Als we ritten plannen vanuit een centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen, hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de score. Daarnaast zijn er nog vrij weinig vrij liggende fietspaden naast 50km wegen en ook het onderhoud is nog niet echt goed.

Overigens weten de meeste Vlaardingse fietsers wel dat bij veel verkeerssituaties fietsers nogal eens het langst moeten wachten van alle verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld bij de kruising van de Heusdenslaan met de Holysingel/Verkadesingel en bij het viaduct van de A20 als je vanaf de Broekpolder wil oversteken richting Westwijk. Niet echt fietsvriendelijk dus.

 

Jaarlijkse verkiezing

De jaarlijkse verkiezing wordt gehouden door de Fietsersbond, die zo het gemeentelijk fietsbeleid de maat neemt. De bond oordeelt over zaken als de hoeveelheid vrijliggende fietspaden naast 50-wegen en de afstand die fietsers moeten afleggen om op hun bestemming te komen. Dit wordt afgezet tegen de stedelijke dichtheid. Ook gaven ruim 45.000 fietsers hun mening over het fietsbeleid van hun gemeente. Er kwam voor gemeenten een aantal nieuwe aandachtspunten bovendrijven. Het toenemende aantal hoosbuien vereist in veel gemeenten aanvullende maatregelen om fietspaden begaanbaar te houden. Vooral in de grotere gemeenten wordt het tekort aan fietsstallingen nijpend: volgens het onderzoek is dit inmiddels in één op de vijf gemeenten het geval. Ook de veiligheid voor fietsende schoolkinderen is in het geding. Bij 20 procent van de gemeenten is dit een probleem. 

 



Gerelateerd