Teveel betaald ritgeld RET nu op te halen

21-01-2020 Nieuws Redactie

Foto: RET

VLAARDINGEN/REGIO - Vanaf nu kunnen reizigers bij wie tussen 6 en 9 januari door de RET een te hoog bedrag is afgeschreven voor hun rit met de bus of tram, hun geld terughalen. Dat kunnen zij doen bij kaartautomaten op de metrostations of gele automaten bij diverse winkels. In totaal is bij ongeveer 23 duizend reizigers te veel tegoed afgeschreven, waarvan bij de meeste mensen een bedrag van tussen de € 2,- en € 5,-. Het te veel geïncasseerde bedrag is in totaal circa € 45.500,-.

In de berichtgeving was eerder sprake van een veel langere periode waarin de reiziger te veel in rekening werd gebracht, mogelijk al vanaf half december, maar dit blijkt dus slechts vier dagen te zijn.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Voor iedere reiziger die teveel heeft betaald is dat natuurlijk vervelend en geldt dat het nooit had mogen gebeuren. Reizigers van de RET moeten kunnen rekenen op een betrouwbaar systeem. We hebben het systeem nu zo ingericht dat de kans op fouten in de toekomst aanmerkelijk kleiner is geworden. Mochten mensen problemen ondervinden bij het terugkrijgen van hun geld, dan kunnen ze contact opnemen met onze klantenservice.”

Bij een derde van de reizigers die van 6 tot en met 9 januari met een bus of tram met nieuwe incheckapparatuur heeft gereisd, is te veel in rekening gebracht. Dat is ruim drie procent van alle bus- en tramtransacties op die dagen en ruim één procent van het totale aantal transacties van de RET gedurende die dagen (dus inclusief metro, waar geen verkeerde bedragen zijn afgeschreven). Reizigers bij wie te veel in rekening is gebracht, kunnen de komende zes maanden hun geld ophalen bij een automaat en hebben ook daarna nog vijf jaar recht op het geld als zij dat terugvragen.

 Reizigers die zich nu afvragen of voor hun rit gold dat er te veel in rekening is gebracht, vragen zich volgens de RET het best af zij tussen 6 en 9 januari met een tram of bus van de RET op saldo hebben gereisd en daarbij gechipt hebben met de nieuw apparatuur. Die ziet er uit als op bijgaande foto. Af dat het geval is, loont het om te kijken in de  transactiegegevens. Staan er in genoemde periode bedragen die afwijken van wat eerder voor eenzelfde rit in rekening werd gebracht (na te kijken door de reis in te vullen in de reisplanner). De andere optie is de ov-kaart na te kijken via een van de genoemde automaten en naar ‘Bestelling ophalen’ te gaan. Daar staat ingeval van te veel berekend zijn geweest, een te restitueren bedrag klaar. Dat bedrag kan dan weer als tegoed op de chipkaart worden gezet.



Gerelateerd