Redactioneel: Voor Bart

09-02-2017 Nieuws Herman van Nieuwenhuizen

VLAARDINGEN – Deze week werd bekend dat 60 van de 90 vaste medewerkers van de huis-aan-huiskranten van De Persgroep hun ontslag krijgen. Onder hen bevindt zich niet Bart, redacteur van Groot Vlaardingen. Bart kreeg namelijk al eerder te horen dat zijn contract niet verlengd zou worden. Het aantal ontslagen bij de huis-aan-huiskranten ligt daarmee dus zo goed als zeker hoger dan het genoemde aantal van 60.

Eerder is Wegener Media, de oorspronkelijke uitgever van veel huis-aan-huiskranten, opgeslokt door de Belgische multinational De Persgroep, die ook al in het bezit was van het AD en nog wat andere dagbladen. Dat leidde de afgelopen twee jaar al tot het samenvoegen van redacties en een golf aan ontslagen onder de beroepsgroep journalisten. Met het overnemen van Wegener Media werd de Persgroep één van de twee grootste uitgevers van kranten in Nederland, naast de Telegraaf Media Groep. Wat u voorgeschoteld krijgt aan lokaal nieuws wordt nu dus bepaald door een Belgische multinational die als ‘lokaal’ motto heeft: “Altijd in de Buurt”.

De Persgroep verklaarde bij de overname vooralsnog door te willen gaan met de huis-aan-huiskranten en dus ook met Groot Vlaardingen, waar het aandeel lokale adverteerders overigens minimaal is; het zijn vooral advertenties van grote winkelketens die zich ten oosten van Vlaardingen bevinden, zoals de elektronica grootgrutter Correct in Rotterdam en bijvoorbeeld het Alexandrium.

Voor de Persgroep zijn medewerkers in het proces van het maken van een krant inwisselbaar en dat heeft Bart ‘de kop gekost’. Met slechts 30 vaste medewerkers al die edities van huis-aan huiskranten wekelijks uitbrengen lijkt een huzarenstukje te worden. Daarbij lijkt het vooral te gaan om het zoveel mogelijk adverteerders binnen halen en niet om het eerst en vooral zo goed mogelijk informeren van de bewoners van een plaats over wat er allemaal gebeurt. Wellicht zullen de huidige correspondenten hun stukjes mogen blijven schrijven, wekelijks zelfs, maar dat doen ze ‘voor een appel en een ei’ en op een vast dienstverband hoeven ze nooit te rekenen. De Persgroep gokt daarbij ook nog eens op de inzet van vrijwilligers, wat het eerder ter ziele gegane Dichtbij (voorheen De Echo) ook deed met ‘meeschrijvers’. Lekker goedkoop dus.

Het lijkt erop dat De Persgroep eerder de huis-aan-huiskranten met deze zet ‘de nek om wil draaien’. Veel edities zijn de afgelopen jaren al verdwenen, advertentie-inkomsten lopen terug en papier is nou eenmaal duur. Voorlopig zullen freelancers ingehuurd worden, die dikwijls ver afstaan van de inwoners van een stad; ook dat was bij Dichtbij (van de Telegraaf Media Groep, TMG) het geval. Iets meer dan een handjevol redacteuren maakten die kranten en uit een klein door ons gedaan onderzoekje bleek dat degenen die schreven over Vlaardingen daar zelf niet woonden. Zelfs niet vlakbij, integendeel, ze woonden onder meer in Amsterdam, Spijkenisse en Utrecht.

Jammer is het wel dat zoveel bevlogen en goed opgeleide journalisten en redacteuren als Bart opgeofferd worden. Journalisten die we graag zouden begroeten bij Lokaal24, waar Vlaardingen24 onderdeel van is. Maar dan wel schrijven over de plek waar je woont.

Gerelateerd
Reacties