Categorieën

Service

Redactioneel : Vlaardingen de beste?

Redactioneel : Vlaardingen de beste?
Nieuws

Redactioneel : Vlaardingen de beste?

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 04-12-2017
  • Nieuws
Redactioneel : Vlaardingen de beste?
VLAARDINGEN - In het tv-programma 'De Beste van Nederland' gaat Kevin Brouwer voor de zender RTL4 op zoek naar de beste ondernemer in verschillende branches. Dit seizoen zijn dat woonspecialisten, makelaars, bakkerijen en ‘overnachtingen’. Deelnemers aan het programma maken een ‘vlog’ of videofilmpje van een minuut of twee en die worden vertoond in het programma. Na afloop kan de kijker op de website van het programma stemmen welke ondernemer de leukste vlog heeft gemaakt en dus de titel wint.

Is deze competitie voor iedereen ? Nou dat niet, want om mee te mogen doen aan het programma dient er namelijk ook geld betaald te worden. Verschillende bronnen bevestigen dat dit zo’n €1500 bedraagt. In feite koop je dus zendtijd en betalen alle deelnemers het programma en dus ook het salaris van de tv-makers. Wie hier geen geld aan wil besteden kan een eventuele titel dus wel vergeten, hoe goed je ook bent. Voormalig mediaconcern Wegener, inmiddels opgegaan in de Persgroep, had eerder iets dergelijks: je kon destijds meedoen aan de Ondernemer van het Jaar Verkiezing, maar er moest dan wel even eerst een advertentie gekocht worden in één van de huis-aan-huiskranten zoals Groot Vlaardingen.

De gemeente Vlaardingen vond het geen probleem om voor het programma, dat op zaterdagmiddagen en zondagochtenden wordt uitgezonden (wie kijkt er dan?), zendtijd te kopen en stuurde een filmpje in. In de ‘competitie’ neemt onze stad het overigens op tegen een handvol campings, wat hotels en pretpark Walibi in de categorie ‘overnachtingen’.

In een persbericht dat nog haastig afgelopen zaterdagochtend was gemaild kondigde de afdeling communicatie binnenstad Vlaardingen aan dat de stad meedingt naar de ‘felbegeerde titel’ en dat het videofilmpje genomineerd was, inclusief de uitroeptekens. Een wassen neus dus, nu je weet hoe zoiets in zijn werk gaat; je koopt de nominatie en voor de rest moet je ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen op je stemmen. Buiten Vlaardingen zul je waarschijnlijk weinig stemmers bereid vinden, dus wie van de deelnemers de grootste aanhang weet te mobiliseren wint. Dat maakt je echter nog niet ‘de beste’.

Het resultaat van de opnames is pover, van de binnenstad is vrijwel geen opname, waarbij het filmpje ook nog eens de nodige fouten bevat. Zo heeft de ingehuurde vlogger het over de Waterweg als hij bij het Delta Hotel aan de Nieuwe Maas staat. Daarnaast is er in de montage blijkbaar iets niet goed gegaan: de zin “Duizend jaar geleden heeft Dirk de Derde, samen met Vlaardingse boeren” (rond 1:40) wordt niet vervolgd en kom heel vreemd over in het filmpje.

De betaalde deelname aan een competitie met een knullig gemaakt filmpje, waarbij de titel geen betekenis heeft, in een programma waar waarschijnlijk niet heel veel mensen naar kijken, is een poging van de gemeente om de Vlaardingse binnenstad te promoten. Een binnenstad waarvan veel inwoners vinden dat er nog veel aan moet gebeuren voor deze voor hen en ook voor buitenstaanders aantrekkelijk genoeg is.

De hoogte van het bedrag dat voor deelname aan het programma moest worden betaald is weliswaar niet wereldschokkend, maar of het goed besteed is, is nog maar de vraag. Tel daarbij op dat eerdere, kostbaarder pogingen ook geen resultaat opleverden; zo was er enige jaren geleden Stichting Stadsherstel waarvan de projectleider naar verluidt voor een paar dagen werk per week zo’n €80.000 per jaar op zijn bankrekening kon bijschrijven. Daarna kwam er een binnenstadsmanager (die deze maand afzwaait), die volgens verschillende bronnen voor tweeëneenhalve dag per week ook goed werd beloond maar vooral onzichtbaar was voor het winkelend publiek en de ondernemers in het centrum.

Een aparte afdeling communicatie Binnenstad Vlaardingen probeert het nu nog steeds, onder meer dus afgelopen week met het videofilmpje voor RTL4. (Eén van de medewerkers op die afdeling doet dit overigens sinds vorig jaar tegelijkertijd voor Maassluis!!) Of we ‘de titel’ halen en de toeristen in drommen de stad zullen binnenstromen is nog maar de vraag.

Het filmpje vind je hier