Categorieën

Service

Keigoed! Arvid slaagde Cum Laude!

Keigoed! Arvid slaagde Cum Laude!
Nieuws

Keigoed! Arvid slaagde Cum Laude!

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 15-06-2020
  • Nieuws
Keigoed! Arvid slaagde Cum Laude!
VLAARDINGEN – Met je hakken over de sloot of met een ruime marge: geslaagd is geslaagd als het gaat om de eindexamens voor de middelbare school. Maar af en toe tref je een leerling die een opvallende prestatie heeft verricht. Met zulke goede cijfers voor elk vak dat er het predicaat ‘cum laude’ aan gegeven wordt, met lof, en da’s best wel bijzonder. Het overkwam de 16 jarige Arvid van Oosten van de Mavo Vos aan de Korhoenlaan. Natuurlijk heeft hij er hard voor gewerkt, maar eigenlijk had eerst niemand het in de gaten.

,,Ik had op het laatst van de examentijd wel een idee dat ik hoog kon eindigen en ik sprak erover met één van mijn docenten’’, aldus Arvid. ,,Die keek met mij samen naar de eindresultaten en toen bleek het gemiddelde van al mijn vakken hoog genoeg om cum laude af te ronden; daar moet je dan tenminste gemiddeld een acht of hoger voor te staan. Niemand had daar nog bij stilgestaan, dus het had wel iets van toeval’’.

Is het hem ‘aan komen waaien’ of heeft hij er toch nog wat voor moeten doen? Avid: ,,Ik ben jaren geleden begonnen op het Lyceum Vos en na twee jaar overgestapt. Het Lyceum Vos lag me niet, ik was bovendien meer aan het gamen dan met school of huiswerk bezig. En dat ging dus mis, goed mis maar ik kon wel overstappen naar de Mavo Vos. Een prima keus, ik kreeg er vrienden en vond de school echt bij me passen; het systeem van leren, de manier waarop je begeleid wordt en de cultuur. Kortom, leren werd leuk voor me en ik ging er zelf ook hard voor werken. Het werd daarbij een uitdaging om steeds betere cijfers te halen en ook vond ik het leuk om anderen te helpen. Met het maken van samenvattingen bijvoorbeeld van de lesstof, wat het makkelijker maakte om te leren voor toetsen.’’

Is Arvid nu een wonderkind? Dat niet want er zijn ook vakken die hem totaal niet liggen. ,,Wiskunde kon ik al snel vergeten, daar stond ik een drie gemiddeld voor toen ik dat nog had’’, vervolgt hij. ,,En scheikunde, natuurkunde en rekenen liggen me ook allemaal niet. Ik ben meer gericht op taal en daar wil ik later ook verder mee. Naast Nederlands, Engels en Maatschappijleer had ik Aardrijkskunde, Geschiedenis, Biologie en Economie als examenvakken. En ik heb ook de opleiding Anglia Engels gevolgd. Dat geldt voor iedereen hier op school, maar daarin kun je dit op verschillende niveaus volgen. Ik deed dat op Masters niveau en daarin ben ik ook geslaagd. Niet met een acht maar iets lager, een 7,6. Maar dat is niet slecht voor een Master hoor.’’

Taal ligt hem dus beter dan rekenen, maar hoe gaat hij hier dan mee verder? ,,Ik heb mezelf ingeschreven voor het Grafisch Lyceum om daar de opleiding voor redactiemedewerker te volgen. Daar ben ik al voor aangenomen. Het lijkt me fantastisch om straks voor een krant of tijdschrift te werken, want schrijven is echt mijn ding. En dan in allerlei vormen, van artikel tot gedicht. Een droom is ooit een eigen boek uit te geven, en met verhalen schrijven ben ik eigenlijk al langer bezig. Dat weten nog niet veel mensen, ja mijn moeder en mijn vader, maar verder houd ik dat wat bij mezelf. Ik heb al wel wat werk liggen, variërend van zo’n 65000 tot 100000 woorden. Fantasy werken, maar daar heb ik verder nog niets mee gedaan. Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe goed het is, mijn verhalen en mijn schrijfstijl. Ik schrijf ook in eerste instantie niet voor anderen, maar gewoon omdat ik het zelf leuk vind. Niet dat ik me ervoor schaam hoor, maar straks leer ik natuurlijk heel veel van het vak van schrijven, journalistiek en redactiewerk. Maar eerst de vakantie overbruggen. Ik ben al bezig met werk te zoeken voor die periode tot de volgende opleiding. Ik ga zoals het er nu uitziet bij C&A in Vlaardingen werken’’. Niet alvast bij de krant? ,,Als dat zou kunnen, dan graag!’’, besluit hij.

Vlaardingse Openbare Scholengroep

Postbus 6040, Vlaardingen

Meer over Vlaardingse Openbare Scholengroep →