Categorieën

Service

Ingezonden: Knooppunt Vijfsluizen

Ingezonden: Knooppunt Vijfsluizen
Nieuws

Ingezonden: Knooppunt Vijfsluizen

  • Gertjan van der Vaart
  • 18-04-2018
  • Nieuws
Ingezonden: Knooppunt Vijfsluizen
VLAARDINGEN - Op 22 maart 2017 werd er gestart met de renovatie van Knooppunt Vijfsluizen. Het doel de renovatie was het creëren van een betere doorstroming van en naar Vlaardingen en Schiedam, het bereikbaar houden van de industrie gebieden. Van de doorstroming is tot op heden geen sprake, de opstoppingen worden niet veroorzaakt door de nieuwe situatie op het knooppunt, maar door de situatie op de snelweg A4.

Zelf rij ik ieder dag deze zelfde route en ieder dag is het, het zelfde liedje. Ieder dag rondt de spits is er een file met langzaam rijdend en stilstaand verkeer op de A4, deze file wordt veroorzaakt door het beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat uit veiligheidsoverweging er voor kiest om in de Kethel tunnel tunneldosering toe te passen. De tunneldosering is er voor om te zorgen dat er in de Kethel tunnel geen kop en staart botsingen plaats vinden, aan het einde van de tunnel wordt die tunneldosering opgeheven.

Men zou dan denken dat er dan gewoon doorgereden kan en mag worden, maar dat is dus niet het geval. Doordat men langzaam uit de tunnel komt en vrachtwagens niet gelijk op snelheid zijn, treden door de lussen in de weg weer de matrixborden in werking wat weer inhoud dat men langzamer moet gaan rijden. Met als gevolg dat er langzaam rijdend en stilstaan verkeer is op de A4 richting Benelux tunnel, dit heeft weer als gevolg dat het verkeer wat uit Vlaardingen en Schiedam in de file staan op de toegangswegen naar de A4. Wat weer als gevolg heeft dat er in zowel Vlaardingen als Schiedam gevaarlijke situaties ontstaan door dat de weg gebruikers niet het geduld hebben om netjes achter aan te sluiten en langs de wachtende rij auto’s scheuren om op het laatste moment in te voegen zelfs voor bij de verdrijvingsvakken. Ook blokkeren ze de kruispunten aan de Vlaardingse en Schiedamse zijde, waar door een nog grotere chaos ontstaat.

Dus gemeente Vlaardingen en Schiedam pak de handschoen op en ga het gevecht aan, met Rijkswaterstaat en ministerie van Verkeer en Waterstaat om er voor te zorgen dat de doorstroming op de A4 verbetert, zeker nu men van plan is om de A4 tussen de Ketheltunnel en Den Hoorn te voorzien van nog een aantal extra rijstroken om de doorstroming te verbeteren.

Die doorstroming zal nooit verbeteren als Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat er voorstander van zijn om in de Kethel tunnel, tunnel dosering toe te passen. Laat staan dat als dadelijk de Blankenburgtunnel er daadwerkelijk komt, waar moet dan al het verkeer heen. De A20 van Hoek van Holland naar Gouda zal verbreed moeten worden en alle aansluitende wegen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat geven aan dat als er mensen zijn die goede ideeën hebben om de doorstroming op de A4 te verbeteren dat zij dit dan graag horen.

Gertjan van der Vaart