Ga nooit meer stemmen !

25-07-2014 Nieuws Herman van Nieuwenhuizen

VLAARDINGEN – De leukste snackbar, de leukste winkel, het leukste restaurant: er valt heel wat te kiezen in Vlaardingen, buiten de vierjaarlijkse verkiezingen voor de gemeenteraad. Eerder dit jaar is tennisvereniging Holy al verkozen als de leukste sportvereniging van Vlaardingen. TV Holy heeft daarmee, weliswaar onbedoeld, van alle Vlaardingse sportclubs tevens de meeste persoonsgegevens helpen verzamelen voor specifieke marketingdoeleinden waar de gemiddelde burger niet op zit te wachten: spam ! Het bedrijf achter dit soort verkiezingen, die in alle 415 gemeenten in Nederland georganiseerd worden is Vote Company, gevestigd in Hilversum.

Eigenaren Wilfred Romijn en Marcel Demper bestoken via internet vaak nietsvermoedende ondernemers en consumenten met verkiezingen via internet. Op dit moment loopt er onder meer een verkiezing voor leukste restaurant in alle gemeenten en in Vlaardingen is restaurant Kanzaman in de Rijkestraat één van de genomineerden. Wie regelmatig de plaatselijke horeca aandoet zal zich waarschijnlijk even achter de oren krabben. Kanzaman is immers alweer zo’n twee jaar geleden vertrokken uit Vlaardingen, naar verluidt vanwege een faillissement. Dit zegt al het een en ander over de wijze waarop lijsten met genomineerden door Vote Company samengesteld worden: op basis van verouderde gegevens. Overigens waren Romijn en Demper niet bereikbaar voor commentaar.

Voor elke verkiezing kunnen, naast de basislijst die Vote Company samenstelt, ondernemers zichzelf ook nomineren. De gewone consument kan daarbij ook een bedrijf, sportclub of restaurant aanmelden. Daarna kan er gestemd worden. We hebben het zelf natuurlijk even uitgeprobeerd en stemden bij de verkiezing van  ‘leukste snackbar van Vlaardingen’ op onze eigen favoriet. We moesten voor het uitbrengen van onze stem wel een geldig emailadres opgeven.  Na een dag besloten we de voor de gelegenheid speciaal opgezette emailaccount weer op te heffen; zelfs het spamfilter was niet meer bestand tegen de hoeveelheid mails met aanbiedingen die we ontvingen !

Vote Company koketteert er lustig op los met de aandacht die er van tijd tot tijd aan hun verkiezingen worden besteed in de media. Wie de moeite neemt even wat verder te zoeken vindt ook voorbeelden van brancheverenigingen die afstand genomen hebben van diezelfde verkiezingen. Profi, de vakvereniging van professionele frituurders is zo’n voorbeeld. Profi uitte vooral kritiek op het verzamelen van emailadressen voor marketingdoeleinden (lees: spam) bij de verkiezing voor leukste snackbar van Nederland.

Vote Company verzamelt dus emailadressen voor bedrijven die de consument willen benaderen. Dit en het opvragen van emailadressen van consumenten die een stem willen uitbrengen is niet verboden. Wie zijn mailbox echter nog enigszins spamvrij wil houden kan dus beter niet stemmen en daarmee zijn emailadres afstaan.

Gerelateerd