Dit moet je doen als je thuis betaald pizza of bier wilt proeven

11-02-2022 Nieuws Ingezonden mededeling

VLAARDINGEN - Wist je dat menselijke zintuigen enorm belangrijk zijn voor marktonderzoek? Proeven, ruiken, zien, horen en voelen zijn ontzettend bepalend voor de verkoop van een product. Al helemaal in de foodsector. Dat weet marktonderzoeksbureau Essensor, dat zich richt op zintuigelijk onderzoek door middel van het inzetten van grote groepen consumenten, als geen ander.

Essensor opende eind vorig jaar een nieuw testcentrum in de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. Daarom is zij nu op zoek naar 3000 consumenten in de Rotterdamse regio, die regelmatig deel willen nemen aan zgn. smaaktesten. Na Wageningen en Utrecht is Vlaardingen de 3e vestiging van Essensor in Nederland. Het nieuwe testcentrum is gevestigd aan de 1e Industriestraat 1 in Vlaardingen. Nieuwsgierig? Schrijf je dan in als proever via deze link.

5 x dit wil je weten als betaalde proever bij Essensor

Het marktonderzoeksbureau werkt al ruim 30 jaar met duizenden enthousiaste test consumenten. “Dagelijks proeven zij in onze testcentra allerlei soorten dranken en voedingsmiddelen, zoals: frisdrank, bier, koffie, gebak, zuivel, snacks en sauzen. Consumenten proeven echter ook vaak producten thuis. Ze halen de producten op bij het testcenter en beoordelen deze in hun vertrouwde thuisomgeving.” Aldus Jan Willem Steunenberg, eigenaar en directeur van Essensor. Essensor richt zich voornamelijk op de voedingsmiddelensector. “Door iets te proeven, bepaal je of je het gaat kopen: is het lekker? Maar zintuigen bepalen ook zeker of je het product daarna opnieuw koopt”, zegt Jan Willem. 

1. Iedereen is welkom
Iedereen mag in principe meedoen. Voorkeur is wel dat je woont of werkt in de omgeving en/of op korte reisafstand van Vlaardingen en tussen de 18 en 70 jaar oud bent. Ook minderjarige kinderen mogen worden ingeschreven door hun ouders. Jan Willem: ,,Wij zoeken juist diversiteit. Iedereen is daarom meer dan welkom om zich in te schrijven als consument. Per onderzoek gebruiken we minimaal 60 personen, oplopend tot een testgroep van 500 consumenten.'' inschrijven als proever kan via deze link.

2. Wat mag je allemaal proeven?
Essensor werkt voor de grote (internationale) voedingsmiddelen bedrijven in Nederland en Europa. Het marktonderzoeksbureau werkt ook samen met Wageningen University & Research. Samen doen zij onderzoek naar smaak en beleving van voeding, waardering van voeding en voedselkeuzegedrag van consumenten.

Als consument mag jij dus aardig wat verschillende voedingsmiddelen proeven. Van gebak en brood tot bier en chips. Daarnaast richt het marktonderzoeksbureau zich steeds meer op het testen van gezonde en duurzame producten. ,,We zien dat deze producten steeds meer in trek raken bij onze klanten. Denk aan plantaardige vleesvervangers en alcoholvrij bier'', voegt Jan Willem toe. 

3. Proeven én geld verdienen
Het is niet alleen erg leuk om nieuwe smaken te proeven, maar na iedere deelname krijg je bovendien ook een cadeaucard naar keuze (bv. van Bol.com, Gall & Gall, Rituals, Etos, De Restaurant Cadeaucard, Hema, Zalando en vele anderen, ) De hoogte van de cadeaucard hangt af van de duur van het onderzoek (tussen de 30 en 90 minuten) en wordt voor de start van het onderzoek bekend gemaakt. De minimale vergoeding bedraagt €7,50, maar kan soms wel oplopen tot €40,- voor onderzoeken waar je aantal keren voor moet terugkomen.

Al overtuigd? Schrijf je dan in als consument bij Essensor en wie weet bepaal jij binnenkort de smaak van jouw favoriete koekjes of frisdrank.

4. Hoe verloopt de inschrijving?
Na je inschrijving ontvang je een e-mail om de inschrijving te bevestigen. Daarna krijg je een persoonlijk wachtwoord en loginnaam. Deze gegevens heb je nodig om deel te kunnen nemen aan de testen. Ook zie je op jouw persoonlijke pagina Mijn Essensor alle relevante informatie over: de testen, jouw vergoedingen en jouw afspraken. 

5. Uitnodiging voor onderzoek
Zodra Essensor een onderzoek plant waarvoor jij in aanmerking komt, ontvang je een e-mail met een link naar een korte vragenlijst (screener). Op basis van de antwoorden bepalen zij of jij tot de doelgroep behoort van het specifieke onderzoek.

In theorie kun je zo vaak deelnemen aan de onderzoeken als je wilt. Het ligt er natuurlijk wel aan of je past in de gevraagde doelgroep. Wijzigen of annuleren van je afspraken kun je tot één dag voor de smaaktest doorgeven via Mijn Essensor. Op de testdag zelf geef je wijzigingen of annuleringen telefonisch door of per e-mail.

Inschrijven

Wil jij ook proever worden? Schrijf je dan snel in via deze pagina als proever en bepaal binnenkort ook de smaak van je favoriete producten in de supermarkt!

Bekijk de foto's