De logistiek in een logistiek bedrijf: hoe ziet het er achter de schermen uit?

19-08-2021 Nieuws Redactie

Bloemenhandel Bosman uit Bleiswijk

Bosman uit Bleiswijk behoort tot één van de grootste bloemenexporteurs van Nederland. Het familiebedrijf dat opgericht is in 1920 bestaat nu al 101 jaar, Bosman kweekt zelf geen bloemen en planten. Ze kopen hun handelswaar direct in bij de lokale en nationale kwekers, op deze manier hebben ze een bredere aanvoer van diverse producten die ze nationaal maar vooral internationaal verkopen aan hun klanten. De jongere generatie van de familie Bosman heeft het kleine bedrijf uit Bleiswijk internationaal op de kaart gezet. Volgens CEO Jan Bosman: ,,Onze kracht zit in het feit dat we de logistieke organisatie goed op orde hebben, korte lijnen met de kwekers en een snelle logistieke ketting, dragen bij dat het eindproduct kwalitatief hoog blijft en snel bij de klant terecht komt.''

Toen Jan Bosman in 1989 het bedrijf van zijn vader en opa overnam was het bedrijf financieel in de afgrond terecht gekomen, de concurrentie was moordend en kreeg een voorsprong op hen omdat ze meededen met nieuwe innovaties. Opa Bosman was erg koppig en hield voet bij stuk aan zijn oude manieren van zaken doen. Op het moment dat Jan officieel de touwtjes in handen kreeg, ging het bedrijf op de schop. Hij keek naar de zwakheden van het bedrijf en creëerde een nieuw businessmodel waarbij ze niet alleen een bloemenhandel waren maar tegelijkertijd ook een logistiek bedrijf. Dit was een gewaagd plan en vele hebben hem destijd voor gek verklaard, ondanks de kritiek dat hij kreeg, maakte hij het bedrijf succesvoller dan ooit.

Hoe ziet de logistieke organisatie eruit

- Hoofdkantoor: Het hoofdkantoor zit in Bleiswijk, daar zijn zeventig mensen werkzaam die ervoor zorgen dat het bedrijf goed blijft lopen. Vanuit dit kantoor wordt de gehele organisatie aangestuurd, hier is ook de logistiek manager aanwezig die ervoor zorgt dat de logistiek in het bedrijf op rolletjes verloopt. Hij stuurt de teamleiders van de magazijnen, vrachtwagenchauffeurs en planners aan. 

- Distributiecentra: In 1990 liet Jan Bosman twee gigantische distributiecentra bouwen, de één wordt gebruik als koelcelopslag. De andere wordt als verwerkingsfabriek gebruikt, hier worden de bloemen gelabeld, gesneden en ingepakt. Vanuit dit centrum worden de koelcontainers gevuld en weggebracht naar luchthaven Schiphol. 

- Wagenpark: Dit is een belangrijk factor, zonder de eigen vrachtwagens kan Bosman niet fungeren als een logistiek bedrijf, Jan kocht in 1991 25 vrachtwagens en trailers. Door de jaren die daarna volgden werden het er meer en natuurlijk werden afgeschreven vrachtwagens vervangen.

Het proces achter de schermen is niet super ingewikkeld, met de kwekers zijn goede afspraken gemaakt. Wanneer zij de bloemen een planten gaan oogsten en daar mee klaar zijn, nemen ze contact op met de planners van Bosman. Deze planners zorgen ervoor dat er koelvrachtwagens naar de kassen rijden om de planten en bloemen op te halen.

Eenmaal aangekomen bij de loods worden de planten nogmaals gecheckt om te kijken of ze voldoen aan de kwaliteitseisen. Wanneer ze worden geaccepteerd komt er een magazijnmedewerker met een elektrische kar om de cc containers met planten en bloemen weg te rijden naar de hoog geavanceerde koelcellen waar de bloemen en planten koel en donker worden bewaard om langer mee te gaan.

Het verkoopteam zorgt ervoor dat kopers weten dat er grote partijen verkrijgbaar zijn. Wanneer er kopers zijn die de producten kopen, dan worden ze direct uit de koelcel gehaald door de magazijnmedewerkers en in een koelcontainer gereden, die vervolgens wordt vervoerd door een terreinvrachtwagen die het dan overbrengt naar de verwerkingsloods/fabriek die op hetzelfde terrein is gevestigd.

Eenmaal in de verwerkingsloods worden de planten en bloemen geknipt en gesneden, op maat gemaakt en keurig netjes verpakt klaar om te worden verstuurd naar de ontvangers. Zodra de formaliteiten zijn geregeld, worden de goederen gestuurd naar de kopers. De vrachtwagens van Bosman brengen de producten vaak naar Schiphol, en daar wordt het overgenomen door een internationaal transportbedrijf. Goederen die naar het Verenigd koninkrijk moeten worden naar Rotterdam- Hoek van Holland gebracht om daar met de boot de oversteek te maken.