Categorieën

Service

Column: Hij rijdt!

Column: Hij rijdt!
Nieuws

Column: Hij rijdt!

  • Marjoleine van Aperen
  • 03-03-2018
  • Nieuws
Column: Hij rijdt!
Ik schrok er gewoon van, toen ik van de week een klein test-metrootje op de nieuwe Hoekse Lijn zag rijden, wauw.. Zou het er dan toch eerdaags van komen dat we weer als vanouds op een rails van Hoek van Holland, via Vlaardingen naar Rotterdam, dan wel naar de binnenstad in plaats van naar het Centraal Station kunnen rijden ? Dan wel met altijd een overstap, op een trein als je naar Rotterdam CS wilt, of op een metro als je richting het stadscentrum koerst.

Je bent op deze manier iets langer onderweg en reist door het overstappen iets minder comfortabel, terwijl comfort één van de highlights van het project is, maar dan zit je wél in de metro in plaats van de trein: lekker op zo 'n harde stoel, fijn tegenover elkaar, terwijl je je tegenoverbuurman of -vrouw niet in de ogen probeert te kijken en poogt het knieën aanraken te vermijden. Met natuurlijk, bij elke keer dat de deuren open danwel dicht gaan, dat irritante geluidje.        

En tot de tijd dat dit slechts een droom is, inmiddels zijn we een jaar verder van de planningsdatum, stap je nog meer over en ben je nog langer onderweg en ben je dus ook meer geld kwijt. Mocht je de hele rit het vervangende RET-vervoer gebruiken, wat ik ten zeerste afraad omdat je dan in plaats van twee keer, minstens drie keer langer onderweg bent door de toeristische route van de bus, dan krijg je sinds deze maand overigens wél 63 % korting, da's coulant.

Niet alleen de reizigers, ook de betrokken gemeenten hebben met een behoorlijk financiële domper te maken gekregen. De door wat miscalculaties, ongelukjes en onvoorziene omstandigheden ontstane vertraging, kost 90 miljoen extra. Lief is wel weer dat de Gemeente Rotterdam de helft van dat geld zal betalen. De 20 miljoen extra  die nodig is om de lijn, na de zomer van dit jaar, naar het strand door te trekken, moet nog worden gevonden. De strandtentrunners zullen het niet over hebben, nu ze een tweede zomer zonder vervoer op maat zitten. En wanneer de metro wel voor hun deur zal stoppen? Het idee is begin 2019… Ik heb begrepen dat we haast dóór het water hadden kunnen rijden, aangezien bij de graafwerkzaamheden de Stedin kabels van de Maeslantkering bijna waren doorgehakt, zij zijn echter zo stevig dat het niet lukte.        

Tot overmaat van ramp brokkelde er ook nog een talud af en bleken er verkeerde ankers gebruikt, was de spoorbeveiliging niet puik en werden er toch explosieven en vervuilde grond  aangetroffen. Dat kan toch wel geduid worden als dynamische informatie voor de reiziger, nog één van de features het project.

Aan het versieren en aantrekkelijk maken van de stations en stationswanden is niet teveel tijd en geld verkwist denk ik, of hoop ik in ieder geval. Want, hóe lelijk is dat geel met die zwarte krassen erop! Ik heb gehoord dat dat anti- vandalistisch werkt, wel, ik kríjg juist enorm de behoefte  om…. Hoe fleurig, aangenaam en rustgevend had het kunnen zijn, als men had besloten er iets moois, iets van een boom, een bloem of een fleurig kunstwerk op te zetten. Dat zou waarschijnlijk ook het verblijf in de winter, wanneer je in de koude buitenlucht al wachtend stoom aan het blazen bent, iets warmer maken. De dienstregelingsbordjes doen het wel; niets te melden, zeggen ze.

Men heeft een rapport laten maken , maar dat kan niet gepubliceerd worden omdat het niet opweegt tegen de financiële belangen van de Gemeente Rotterdam. Men bedoeld dus dat het uiterst mis is gegaan, maar wil dat niet zeggen, omdat er dan vette claims binnen zullen komen. Daarnaast wil men onevenredige benadeling van dezelfde gemeente én derden voorkomen. Wat?  Ik verwacht dat dit ook met geld te maken heeft.

Een Rotterdamse wethouder die zich bezig hield met de metro, is onlangs maar alvast opgestapt, hij vond het te lang duren en teveel gedoe, dat snap ik.