Categorieën

Service

Bushaltes Liesveldviaduct verdwijnen morgen

Bushaltes Liesveldviaduct verdwijnen morgen
Winkelen

Bushaltes Liesveldviaduct verdwijnen morgen

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 08-02-2015
  • Winkelen
Bushaltes Liesveldviaduct verdwijnen morgen

Eén van de nieuwe bushaltes bij de Hoogstraat

VLAARDINGEN – Op maandag 9 februari zullen om twaalf uur de bushaltes op het Liesveldviaduct definitief worden opgedoekt. Het is één van de maatregelen in het kader van de herinrichting van de Blokmakersplaats. Inmiddels is de  bestrating vrijwel geheel vervangen en de verkeerssituatie bij de Schiedamseweg /Oude Havenbrug/Blokmakersplaats/ Liesveldviaduct aangepast.

Verplaatsing bushaltes goed voor Hoogstraat?

De gemeente wil een bruisende en autoluwe binnenstad. De herinrichting moet zorgen voor een herkenbare en uitnodigende entree van de binnenstad via de Blokmakersplaats. In het oorspronkelijke voorstel staat: ,,De herinrichting van de Blokmakersplaats leidt tot een aantrekkelijk gebied in de binnenstad dat meer bezoekers aantrekt en een sterker imago oplevert voor het woon- en uitgaansklimaat in Vlaardingen. Door de verplaatsing van de bushaltes krijgt de Hoogstraat een impuls en wordt deze beter betrokken bij het Liesveld.’’

Hoeveel er van deze voorspellingen uitkomen is nog maar de vraag. Het noordelijke stuk van de Hoogstraat, van de Blokmakersplaats tot aan de Grote Kerk kan nog wel wat impulsen gebruiken: het Leski-pand wacht nog op renovatie en er staan nog verschillende winkelpanden leeg. Wie via de Hoogstraat de Korte Hoogstraat op gaat ziet dat ook de Korte Hoogstraat behoorlijk wat leegstand kent. Misschien wordt het aantrekkelijker als het nieuwe Thaise restaurant op de hoek Hoogstraat/Korte Hoogstraat binnenkort haar deuren opent, maar we vragen ons af of de herinrichting van de Blokmakersplaats die nieuwe impuls zal blijken te zijn. We gokken er eerder op dat de liften bij C&A intensiever gebruikt gaan worden! De parkeerplaatsen op de Korte Hoogstraat opheffen en de bussen de 'oude route' over de Korte Hoogstraat laten rijden zou mogelijk meer opleveren.

Verkeer veiliger?

Over de 30 km zone zegt de gemeente dat hiermee het aantal ongelukken aanzienlijk zal dalen, wel met zo’n 25 %. Dat mag misschien blijken uit verschillende onderzoeken, echter het aantal ongelukken in dat gebied was tot nu toe al bijzonder klein. Wie de moeite neemt op de Oude havenbrug de verkeerssituatie te bekijken ziet momenteel veel twijfelende verkeersdeelnemers: 'wie heeft er ook alweer voorrang?', lijkt er gedacht te worden.

Tenslotte: als het om bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van het winkelgebied in het Centrum van Vlaardingen gaat, is de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de parkeergarages mogelijk meer 'een ding' voor het college om zich over te buigen. Op piektijden zijn er nog steeds de files ter hoogte van de Markgraaflaan en de Vondelstraat. Juist daar is de verkeerssituatie nog onveilig en dat maakt het niet aantrekkelijker voor bezoekers 'van buiten'.