Categorieën

Service

Blablacar (carpoolen op z’n Frans)

Blablacar (carpoolen op z’n Frans)
Nieuws

Blablacar (carpoolen op z’n Frans)

  • Dick van der Pijl
  • 02-02-2020
  • Nieuws
Blablacar (carpoolen op z’n Frans)
VLAARDINGEN - Iedere zondag op Vlaardingen24: Vlaardingers in den Vreemde! Vlaardingers die de Haringstad achter zich hebben gelaten om elders in de wereld hun geluk te zoeken, geven bij toerbeurt een kijkje in de keuken van hun leven 'in den vreemde'. Lees de belevenissen van Wilma Hollander (Griekenland), Marijke Persijn (België), Cora Vlug (Verenigde Staten) en vandaag Dick van der Pijl (Frankrijk).

Een van de grote voordelen van het wonen in zuidwest Frankrijk is dat de Spaanse grens niet zo heel ver weg is. Alles is relatief natuurlijk. De afstand van Limoges naar Spanje is altijd toch nog ongeveer 450 kilometer.  Maar het is allemaal autoweg dus normaal gesproken ben je er binnen 5 uur. De drukte rond Bordeaux kan hooguit voor nog wat oponthoud zorgen. Dus wanneer je in de ochtend redelijk bijtijds vertrekt, zeg zo rond een uur of acht, kun je je lunch doen met de  lekkerste en de waanzinnig mooi uitgestalde tapas. Ik heb het over het wonderschone San Sebastian, de kustplaats in het Spaanse Baskenland net over de Spaans/Franse grens.

Zo gezegd en zo gedaan. Net terug van een driedaags tripje naar San Sebastian; eergisteren heen, twee nachten hotel en gisterenmiddag weer naar huis nabij Limoges. Mijn vriend werkt op het moment in Pau dus we hebben afgesproken in Bayonne op een carpoolparkeerterrein en vandaaruit zijn we met één auto doorgegaan. Carpoolen is in Frankrijk steeds populairder aan het worden. Overal nabij belangrijke kruispunten worden dit soort parkeerplaatsen aangelegd of vergroot en verbeterd. Op zich best te begrijpen gezien de grote afstanden. Wanneer je naar een vergadering moet, kun je met een collega afspreken en dan bijvoorbeeld de vergadering in de auto alvast voorspreken of voorbereiden zodat alle reistijd niet alleen verloren tijd is en dus nuttig besteed wordt.  Nog afgezien van het feit dat kosten  en het milieu gespaard worden.

Ook de vele treinstakingen de afgelopen paar jaar in Frankrijk bevorderen natuurlijk niet het gebruik van de trein. Het is een neerwaartse spiraal: de mensen die de trein uitgejaagd worden krijg je er niet weer makkelijk in terug. Vervolgens worden er minder treinen ingezet en zelfs lijnen opgeheven. De Franse spoorwegen lijden enorme verliezen. Een flinke staking zoals dit jaar kost hen toch al gauw rond de miljard euro. De auto komt steeds meer in zwang. Een positief effect is dus het carpoolen. Niet voor niks is de in Frankrijk super populaire carpoolsite van Franse oorsprong. De Fransen praten nou eenmaal graag en veel en vlug vandaar de naam “Blablacar” denk ik. Laat nou toevallig of niet het woord kletsen of zwammen in het Nederlands ook blabla zijn! Gezellig toch met meerdere in een auto te zitten en niet in je uppie!

Dick van der Pijl