Categorieën

Service

Bewoners Karel Doormanhof luiden noodklok over woonsituatie

Bewoners Karel Doormanhof luiden noodklok over woonsituatie
Nieuws

Bewoners Karel Doormanhof luiden noodklok over woonsituatie

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 26-04-2018
  • Nieuws
Bewoners Karel Doormanhof luiden noodklok over woonsituatie
VLAARDINGEN – Stoppen die bij het minste of geringste doorslaan, elektrische bedrading die niet in orde is en op sommige plekken bloot ligt, geen branduitgangen, lekkages op diverse plekken en zichtbare scheuren in het pand; de bewoners van het appartementencomplex aan de Karel Doormanhof hebben het helemaal gehad met hun huisbaas, Woningstichting Samenwerking. ,,Wij hoeven geen conflict, en ook geen luxe, maar gewoon een oplossing voor de problemen’’, aldus bewoonster Wendy van den Brink, die het woord voert voor meerdere bewoners.

Het complex aan de Doormanhof was voorheen een plek voor centraal wonen, maar tegenwoordig zijn het volgens Wendy allemaal individuele huurders. Het dateert uit begin jaren tachtig van de vorige eeuw en oogt nogal verouderd. Sommige ruimtes zijn al geen gezamenlijke ontmoetingsplekken meer maar een echte bestemming is er nog niet voor. Laat staan dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. In één ervan hangen de elektriciteitsdraden ‘bloot’ uit het plafond en als je iets langer dan gemiddeld bent kan dat nogal wat risico’s opleveren. Een buurman heeft onder één van zijn lichtpunten in de woonkamer een emmer staan: daar lekt het, maar waar het vandaan komt ? Op één brandhaspel in één van de gangen prijkt een sticker met “niet gebruiksklaar” en loop je een  willekeurige woonkamer in dan zie je dat doorslaand vocht gezorgd heeft voor schimmel. Kortom, een verouderd gebouw dat rijp is om gerenoveerd te worden. Of gesloopt. Voor veel bewoners is het om het even, als er maar wat gebeurt. Het verlangen naar duidelijkheid is groot en inmiddels is ook de SP ‘aangehaakt’. De partij heeft er vragen over gesteld aan het college en wil weten of het in actie komt om de verhuurder aan te spreken en nog meer, te dwingen om actie te ondernemen. Om alle gebreken te herstellen en in gesprek te gaan met de bewoners, die inmiddels zelf al een brandblussertje bij de ingang hebben neergezet. Niet dat het veel helpt of voorkomt, maar ach, je moet wat.

Bij Woningstichting Samenwerking zijn ze zich minder bewust van wat er speelt. Een woordvoerder verklaart desgevraagd: ,,Ik heb het voor u nagekeken maar bij ons is één reparatieverzoek over dit onderwerp ingediend. Een huurder heeft buiten openingstijden van ons kantoor een melding van water uit het lichtpunt gedaan bij onze 24-uursdienst. Daarop is direct actie ondernomen en is de elektricien langs gegaan om het probleem te onderzoeken en te verhelpen. Dit is ook gedaan.  Daarna is er een vervolgopdracht gegeven aan onze bouwkundige aannemer om de lekkage te onderzoeken en op te lossen en ook dat is uitgevoerd. Verder zijn er bij ons geen meldingen van huurders binnen gekomen’’.

De woordvoerder vertelt nog het jammer te vinden dat de vragen van de SP niet eerst aan Samenwerking gesteld zijn. ,,Samenwerking heeft veiligheid van haar bewoners hoog in het vaandel staan dus als een gevaarlijke situatie bij ons gemeld wordt nemen we altijd direct actie. Huurders kunnen als ze klachten hebben 24 uur per dag terecht op ons klantportaal en voor calamiteiten zijn we 24 uur per dag 365 dagen per jaar telefonisch bereikbaar’’.