Automobilisten in Vlaardingen gaan graag veilig op weg

31-05-2022 Nieuws Ingezonden mededeling

Het zal de forensen in Vlaardingen en omgeving vast zijn opgevallen dat de verkeersdruk de laatste tijd weer flink is toegenomen. Dit zorgt soms voor stress en verkeersopstoppingen bij traditioneel drukke punten. Daarbij kan een tekort aan deskundig personeel op verkeersgebied ook een beslissende factor spelen. Dit bleek half mei toen twee personeelsleden die bij de Ketheltunnel werkten, zich onverwachts ziek gingen melden. De tunnel werd rap afgesloten omdat een gebrek aan deskundig toezicht tot gevaarlijke situaties kon leiden. 

Eigenlijk is de verkeersdrukte in en rondom Vlaardingen weer als vanouds van voor de periode dat veel werknemers thuis zaten te werken. Er worden dus weer heel wat kilometers tussen Vlaardingen - Rotterdam gemaakt en vise versa. En ondanks dat er nog voor veel toekomstige werknemers in deze regio plek is, zijn er al regelmatig files. Het is maar de vraag of de filedruk en de stressvolle situatie in het verkeer op korte termijn gereguleerd kan worden om die druk te verminderen. Ben je een beginnend bestuurder die net z’n rijbewijs gehaald heeft, kan dat beslist veel stress opleveren. Koop je voor het eerst een auto, dan ben je daar beslist zuinig op. Het kan zelfs zo zijn als je heel jong bent dat je die auto niet kunt verzekeren. Ook als je een hoge leeftijd hebt kan je autoverzekering geweigerd worden. Laat je bij de eerste weigering niet uit het veld slaan. Er zijn beslist verzekeraars die andere criteria hanteren en je alsnog een verzekering aanbieden. 

Meer kilometers

Er worden nu dus weer flink meer kilometers afgelegd met de eigen auto. Voor autobezitters is het hierbij belangrijk om in de gaten te houden hoeveel kilometers ze dit jaar meer gaan rijden dan in 2020 of 2021 tijdens de corona pandemie. Het auto verzekeren is door veel automobilisten in die tijd aangepast omdat ze minder kilometers reden. Dit zorgt namelijk voor een lagere premie. Het zou misschien een goed idee zijn om automobilisten die gebruik maken van duurzame mobiliteit zoals een elektrische auto ook te belonen door middel van een lagere premie. 

Duurzame mobiliteit

De taak om je als werknemer in de randstad duurzaam voort te bewegen ligt niet alleen op hun bordje. Grote werkgevers zijn vanaf volgend jaar namelijk verplicht om gegevens aan te leveren over hun woon-werk verkeer. Daarmee wil de rijksoverheid deze werknemers dwingen om bewust te kiezen voor duurzame mobiliteit en daarmee minder geproduceerd broeikassen door het verkeer. Uiteindelijk is het concrete doel dat er 1 megaton CO2 winst is in 2030. Indien de grote organisaties hierbij niet genoeg op koers liggen zal er vanaf 2025 de verplichting komen om zuiniger en slimmer te reizen. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de nieuwe regelgeving half april 2022  naar de Eerste en Tweede Kamer verstuurd. 

Meer elektrisch

Het is inmiddels duidelijk dat ook particulieren duurzame mobiliteit serieus nemen. In 2021 zijn er namelijk voor het eerst meer nieuwe elektrische auto’s verkocht dan voertuigen op fossiele brandstof. Hetzelfde geldt voor tweewielers zoals brommers. Zo werden er in de eerste vier maanden van 2022 iets meer dan 50 procent nieuwe elektrische bromfietsen verkocht. Om precies te zijn 50,16 procent.