Vlaardingse inbreng op de Dutch Open Hackathon

04-11-2015 Nieuws Advertorial

VLAARDINGEN - Afgelopen weekend heeft een klein team van Vlaardingse creatievelingen weer laten zien dat Vlaardingen nog genoeg in huis heeft om Nederland te inspireren. Medewerkers van het marketingbureau The MindOffice en van het softwarebedrijf Platipus deden mee aan de Dutch Open Hackathon die dit jaar voor de tweede keer gehouden werd. Op deze hackathon ging het er weer om om in 48 uur een app te bedenken, te ontwikkelen en te presenteren. Verschillende teams streden om de eer en de prijzen maar in hoofdzaak ging het toch om de lol, het samen komen van gelijkgestemden en om de inspirerende ideeën.

Ook dit jaar waren er weer indrukwekkende sponsors betrokken bij de hackathon. Bol.com, Albert Heijn, KLM, Schiphol, Transavia, de Kamer van Koophandel, USG people, Phillips, KPN, My Order en de Rabobank stelden testversies van hun digitale systemen beschikbaar aan de deelnemers om mee te spelen en mooie toepassingen mee te bedenken. En daarnaast loofden meerdere bedrijven verschillende verleidelijke prijzen uit.

Het Vlaardingse team liet zich inspireren door de actualiteit en het lot van de vele vluchtelingen die naar Europa vluchten. Ze bedachten een app waarmee anonieme liefdadigheid gestimuleerd en gefaciliteerd word. Het thema werd de Super Held en met hun app spraken ze de super held in ons allen aan. De app bied je een echte super naam en een helden masker om je een super identiteit aan te meten want anonimiteit is stap één voor iedere super held. Daarna koppelt de app mensen die hulp nodig hebben met mensen die graag wat hulp willen bieden. De hulp bestaat er uit dat mensen aan kunnen geven dat ze basisproducten nodig hebben die ze zich niet of moeilijk kunnen veroorloven zoals luiers of melkpoeder, misschien een winterjas of vergelijkbare essentiële zaken. De app biedt deze dan aan aan de super helden en zo kunnen zij kiezen om een van die producten te betalen met het idee dat ze daarmee iemand echt persoonlijk helpen. De producten worden daarna automatisch door de Albert Heijn of de Bol webshop naar de betreffende persoon thuis gestuurd.

Het idee was om liefdadigheid van mens tot mens weer terug te brengen want geld doneren aan een grote organisatie voelt niet altijd even persoonlijk. De anonimiteit van de superhelden helpt daarbij om liefdadigheid wat laagdrempeliger te maken.

Ondanks het serieuze onderwerp en de ambitie om de wereld te verbeteren gebruikte het Vlaardingse team een heel lichte en humorvolle toon in de app. Stilistisch grepen ze terug naar de old-school batman series met veel ‘Wowsers!’ en ‘Holy conundrum!’s, typische lettertypes en grappige super helden make-overs voor de karakters van b.v. Bol, de Albert Heijn hamster en het Rabobank logo.

Waar deze mannen zich van hun beste kant lieten zien stelde de jury wat teleur door dit team niet in de prijzen te laten vallen. Wel was er een eervolle vermelding voor de inspirerende ideeën van dit team.

Omdat het idee in eerste instantie puur werd gebruikt voor de hackathon is er nog geen plan om de app ook daadwerkelijk uit te werken en publiek beschikbaar te maken maar als er geïnteresseerden zijn, staan de heren van The MindOffice en Platipus zeker open voor een gesprek.

Eeen impressie van de hackaton vindt u HIER!

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »


Altijd Up-to-date