Vlaardingers in eerste FinTech Hackaton

10-07-2014 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN - 'If you want to live a happy life, tie it to a goal, not to people or things', aldus Einstein. Afgelopen weekend vond de eerste Dutch FinTech Hackaton plaats. Een initiatief van de Rabobank om innovatie in de financiële dienstverlening te stimuleren.

Vlaardingen werd bij dit hackers event vertegenwoordigd door een team vanuit The MindOffice (Dimar van Overdijk) en Platipus (Coen de Koning en Theo Lagendijk). In een 48 uur durende hackaton werkten vijftien teams aan apps voor de financiële sector. Het is fantastisch om te zien wat teams van hackers in 48 uur kunnen opleveren. Er ontstaat binnen de kortste keren een magische flow waarin de ene na de andere innovatie opgeleverd wordt, het is alsof de tijd zich verdikt en er projectmaanden in klokuren geduwd worden.

Ed van Rijswijk

De Hackaton, georganiseerd door de Rabobank, was voor ons Vlaardingse team een groot succes. De locatie, UtrechtInc, was voor drie dagen ons thuis. Er was aan alles gedacht om ons in de watten te leggen. Er was de gelegenheid om je terug te trekken in je team zone, onze cave. Maar er was ook alle gelegenheid om te brainstormen met de andere teams, de sponsors en de aanwezige API providers. Voor ons team was deze hackaton de eerste ervaring met FinTech en we hebben het weekend als een stoomcursus financiële technologie ervaren. De inbreng van “OpenBanking”, “MyOrder” en “Yodlee Interactive” hebben ons in recordtijd tot innovaties geholpen die we voor het weekend nog niet hadden kunnen bedenken. Het is heel inspirerend om te zien wat je kunt bereiken wanneer je jezelf een doel stelt. 48 uur lijkt te weinig om iets zinnigs voor elkaar te krijgen. Vijftien teams bewezen het tegendeel.

Wat is jouw doel voor vandaag? Bedenk goed wat je wilt, je riskeert dat het uit komt.

Goal
Wij hebben gewerkt aan een app die je helpt om doelen te verwezenlijken. Onze app 'Goal' gebruikt je sociale netwerk en interpretatie van je uitgaven (betaalrekeningen, spaarrekeningen paypal accounts, creditcards, air miles, etc…) om je versneld dichter bij je doel te brengen en je doel dichter bij jou.

Goal helpt op een speelse manier. De app laat je een doel zetten, bijvoorbeeld 'ik wil een fiets voor mijn dochter kopen', en een gewenst budget om dat doel te behalen. Gebruikmakend van innovatieve nieuwe technologie hebben we een insteek gevonden die actief motiveert, de inzichten van big data en de kracht van sociale interactie gebruikt om doelen tot leven te brengen. Iedere keer dat 'Mr. Goal' je aanspreekt brengt hij je concreet dichter bij je doel.

Voor wie het leuk vindt is hier een stuk van onze presentatie terug te lezen.

Fotografie: Ed van Rijswijk

 

Gerelateerd