Zo besteed jij minder tijd op je smartphone

22-07-2021 Gezond Redactie

De tijd die die op onze smartphone besteden begint langzamerhand de spuigaten uit te lopen. Dikke kans dat je ongemerkt veel vaker op je telefoon zit dan je denkt. Hoog tijd om daarmee te minderen! Drie tips.

1. Pas vooral op voor social media
Bewuster omgaan met je smartphonegedrag houdt zeker niet in dat je hem helemaal uit je leven hoeft te verbannen. Een telefoon is namelijk in veel gevallen gewoon een waardevolle toevoeging in je leven. Zo is het bijvoorbeeld ontzettend handig dat je de mogelijkheid hebt om te navigeren via Google Maps, binnen enkele seconden een über bestelt en muziek luistert via Spotify of een andere muziekdienst. Waarom zou je dit opgeven als het je leven alleen maar makkelijker maakt?

Het gevaar schuilt hem vooral in social media-apps. Voordat je het weet zit je een half uur lang gedachteloos door je Instagram- en Facebook-feed te scrollen en dat is nu juist tijd die je veel beter kunt besteden. Het beste is natuurlijk om je social media-apps helemaal van je smartphone te verwijderen, maar dat kan misschien net iets te heftig aanvoelen. Andere maatregelen die je kunt treffen zijn je notificaties van deze apps uitzetten en de apps niet
meteen op het eerste scherm zetten, zodat je minder snel in de verleiding komt.

2. Zoek naar leuke offline activiteiten
Als je minder op je smartphone zit, houd je ineens veel meer tijd over. Die moet je dan natuurlijk wel vullen met leuke offline activiteiten, anders grijp je straks weer naar je smartphone. Een paar ideeën op een rijtje:
● In plaats van de zeker niet altijd even interessante updates op je smartphone, kun je nu wél iets spannends of moois lezen is de vorm van een goed boek. Ook kan het heerlijk zijn om eens een ouderwetse papieren krant te lezen. Bij Proefabonnementkrant vind je bijvoorbeeld leuke aanbiedingen voor de Volkskrant.
● Wilde je altijd al meer bewegen, maar had je het idee dat je daar niet genoeg tijd voor had? Nu zijn er geen excuses meer! Dit betekent niet dat je in de sportschool in de gewichten hoeft te hangen, zoek vooral iets wat jij leuk vindt. Ook een wandeling is een goede manier van bewegen.
● Duik de keuken in en probeer een aantal nieuwe smakelijke en gezonde gerechten uit. Niet alleen verbeter je zo je kookskills, je geniet daarna van een heerlijke maaltijd. Eventueel kun je anderen uitnodigen om er een gezellig etentje van te maken.

3. Laat je telefoon af en toe thuis
Als je je telefoon niet bij je hebt, kun je er ook niet op kijken. Probeer hem dus af en toe thuis te laten. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er zijn vast wel momenten waarop je hem niet per se nodig hebt. Laat het idee dat je altijd bereikbaar moet zijn los.


Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date