Categorieën

Service

Vlaardingse Casper presenteert nieuwste zonneauto

Vlaardingse Casper presenteert nieuwste zonneauto
Nieuws

Vlaardingse Casper presenteert nieuwste zonneauto

  • Redactie
  • 03-08-2015
  • Nieuws
Vlaardingse Casper presenteert nieuwste zonneauto

Casper van Wezel met de Nuna 8

VLAARDINGEN/BAARN - ’s Werelds snelste zonneracewagen Nuna7 heeft een opvolger: Nuna8. De nieuwe auto van het Nuon Solar Team is vandaag gepresenteerd bij Paleis Soestdijk in Baarn. In het team is ook een belangrijke rol weggelegd voor Casper Van Wezel uit Vlaardingen.

Maandenlang heeft het Nuon Solar Team in Aalsmeer gewerkt aan de zonneracewagen. Eind oktober moet Nuna8 de wereldtitel verdedigen tijdens de World Solar Challenge in Australië. De studenten van de TU Delft werkten vaak tot diep in de nacht. In deze race tegen de klok werden zelfs familieleden en vrienden betrokken bij de productie van de auto. ,,Er waren dagen dat we hier met broer, vriendin en oud-teamleden stonden te schuren’’, vertelt teamcaptain Mark Hupkens uit Vlissingen. Teamleden woonden op een woonboot nabij de loods in Aalsmeer om snel op de werkvloer te kunnen zijn.

Elektrisch engineer Casper van Wezel uit Vlaardingen: “We zijn in een jaar tijd een hechte vriendengroep geworden. Dat moet ook wel, want we zijn bijna dag en nacht samen. Zelfs mijn eigen familie of vrienden zie ik niet zo vaak.”


Van Amsterdam naar Parijs

Technici van het team werkten in Delft aan de motor van het voertuig. Deze zeer efficiënte motor is verwerkt in de velg van een achterwiel van de auto. De buitenkant van de auto is gemaakt van schuim en TeXtreme koolstofweefsel, dat ook in de Formule1 wordt gebruikt. Het lichte materiaal maakt dat de auto slechts 160 kilo weegt; dat is 6 keer lichter dan een gemiddelde auto. Ook de accu van de zonneauto is met 20 kilo een lichtgewicht. Ter vergelijking: een zeer zuinige batterijaccu van een Tesla weegt ruim 500 kilo. Op de mini accu kan Nuna even ver rijden als de batterij van de Tesla: ongeveer van Amsterdam naar Parijs.


Veiligheid

De auto werd gepresenteerd in de fraaie tuin van Paleis Soestdijk, waar familieleden, vrienden, en sponsoren de auto voor het eerst konden bewonderen. De coureur van het team, Tim van Leeuwen, mocht als eerste achter het stuur van de zonneraceauto kruipen. Hij is ook een van de weinige personen die in de auto past. De zogenoemde canopy, de bestuurderscockpit, is nog kleiner dan die van Nuna7. Maar wel veiliger met een knieschot om te voorkomen dat de auto als een harmonica in elkaar deukt bij een zijaanbotsing. “Veiligheid staat voorop”, benadrukt Tim van Leeuwen. Hij gaat de komende weken samen met het team zoveel mogelijk testritten maken. Dat kan niet op de openbare weg, want de auto krijgt pas in Australië een nummerplaat. Maar de coureur sluit niet uit dat over een paar jaar auto’s met zonnepanelen op de weg te zien zijn.

Wereldbeker

Nuna8 wordt eind augustus door het team zorgvuldig ingepakt voor de reis naar Australië. Daar wordt in oktober de World Solar Challenge verreden. Het Nuon Solar Team verdedigt de wereldtitel en hoopt voor de zesde keer de wereldbeker mee naar huis te nemen. Het parcours van ruim 3000 kilometer loopt dwars door Australië, van Darwin naar Adelaide. Een race met een Vlaardingse inbreng !